Annons:
Etikett16-övrigt
Läst 1772 ggr
SHIAWASE
9/16/15, 8:32 AM

Shiitake i Sverige, info önskas!

Hej!! Jag har lite frågor om Shiitake,, och skulle bli SUPER glad om någon vänlig själ har lust att svara mig, typ omgående!

Jag är bosatt i Japan, så Shiitake känner jagtill bra,,, vill dock veta HUR den säljs i Sverige (torkad, färsk) VAR den säljs (vanliga mataffärer?) Hur vanligt är den i svenska kök? Hur använder man den i matlagning? Hur är den svenska shiitaken jämfört med den japanska (storlek, smak , doft etc)  Har någon bilder på Shiitake i svenska kök, affärer etc. så mottas dessa GÄRNA.

Infon kommer att användas av mig i ett japanskt tv program,,

Läste att Shiitake odlas i Kiruna,, andra odlingar? Hur länge har Shiitake odlads i Sverige?

OCH annan info,,, om det finns någon kuriosa om shiitake, eller typiska svenska recept med Shiitake!!!!

Tack på förhand!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
JazzBass
9/17/15, 8:09 AM
#1

Jag bor inte i Sverige men i Finland. Här säljs de vanligtvis i ganska förpackningar på ca 200g i så gott som varje lite större matbutik (alla utom de minsta, kan man väl säga). De brukar vara ungefär 50-100% dyrare än färdigpackade champinjoner, om jag inte minns helt fel. Svamparna är relativt små, typ 4 cm i diameter, och färska. Minns inte när jag senast hittat torkad svamp i nån vanlig butik. Hur de smakar minns jag inte riktigt, länge sedan jag köpt en ask. Milda och helt goda, men minns inte att jag tyckt de varit så värst exceptionella. Godare och smakrikare svampar hittar man i skogen.

Jag kan tänka mig att de används relativt mycket i finska kök då de finns i varenda "vettig" mataffär, men absolut inte i lika stor utsträckning som champinjoner eller egenplockad skogssvamp.

Jag minns att jag en gång i början av 90-talet eller så besökte en liten shiitakeodling (inomhus) i närheten av sommarstugan i Nagu i Finland med mamma, så jag tror nog att de odlas på ganska många håll. En snabb googling berättade åt mig att det är en av de mest odlade svamparna i världen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/17/15, 12:16 PM
#2

"Ganska små" hade jag tänkt skriva i första meningen ovan. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

SHIAWASE
9/22/15, 4:44 AM
#3

JazzBass!! Tack för ditt svar!!! ja, jag har också googlat lite,, är ute efter foto på förpackningar ,hur de ses ut, men  hittar inga sådana,,,,,

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

JazzBass
9/22/15, 7:18 AM
#4

Så lite så. 🙂 

Med anledning av den här tråden kollade jag häromdagen på några askar Shiitake i närbutiken. Det fanns förpackningar från två producenter. Ena innehöll svampar i den storleken jag nämnde ovan, alltså ganska små. I den andra var de dubbelt större.

Här är två finländska producenter av ekologiska shiitakesvampar, de två första jag hittade vid en snabb googling. Båda hade glädjande nog även svenskspråkiga nätsidor, även om svenskan bakom andra länken lämnar en hel del att önska. (Jag minns inte om det var nån av de här märkena jag såg i butiken dock):

http://polarshiitake.com/sv
http://www.emperorshiitake.fi/index.sv.html

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

SHIAWASE
9/24/15, 4:52 AM
#5

Tack igen! Jag hittade också info på nätet, och bild på förpackning, från svensk mataffär, importerad från Finland,,,haha, Verkar som om Finland odlar mer än Sverige?`

Inspelningen av programmet var i går, och jag lyckades få med tillräckligt med info!

Tack så jättemycket JazzBass

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Upp till toppen
Annons: