Annons:
Etikett09-svampbilder
Läst 4872 ggr
JazzBass
2015-08-30 12:11

Jättestor skivling. Vilken art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nån som vet vad det här är fråga om för svamp? Har aldrig sett den tidigare, växte i Vasaregionen i Finland (i höjd med Umeå ungefär), och i endast ett exemplar av vad jag kunde se. I närheten fanns främst tallar och granar. Den var väldigt stor, 15-20 cm i diameter, och ganska tung och i relativt gott skick. Då jag inte direkt gillar att bära med mig potentiellt giftig svamp bland med resten i svampkorgen, så lämnade jag den kvar i skogen. Frågar därför mest av nyfikenhet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Zepp
2015-08-30 12:47
#1

Ser ut som typisk "jättegiftig skivling"!😮

Grejen är väl att det bara är Finnar som äter skivlingar och då Riskor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2015-08-30 14:07
#2

Nä det där är en snöbollschampinjon! jättegod!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tant Grön
2015-08-30 16:22
#3

#2 Hur vet du att det inte är en giftchampinjon? Bättre köpa vita svampar i affären.

Zepp
2015-08-30 16:24
#4

Det finns ett fåtal svagt giftiga champinjoner, däribland giftchampinjon och pärlchampinjon.

http://recept.citygross.se/action/subProductGroupCG;jsessionid=81B97B9364993E7C93488B3D080D7825?productGroupId3=12995

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2015-08-30 17:01
#5

#3 absolut! Jag kan ju inte säga hundra om den på bilden eftersom jag inte sett och hållit iden och sniffat på den, de är ju rätt lika varandra. Men spontant ser det ut som det. Men visst jag skulle inte våga äta förrän jag själv sett, sniffat och känt på den och var helt säker.

Men dödsgiftig som vit flugsvamp är den i alla fall inte. Då skulle inte andra djur varit på och ätit av den som man ser nu. Dessutom är den mörk under. Dock kan man inte säkert från bilderna se och säga om den har strumpa eller inte eftersom det är avdraget längs med stammen. Så nej jag rekomenderar inte att äta den om man inte själv känner sig säker och trygg.

Men är det en snöbollschampinjon som jag tror så är den väldigt god. Mycket godare än de klassiska från affären.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JazzBass
2015-08-30 19:19
#6

#1 - Bra gissning! Jag lutar åt samma håll med min egna gissning tills jag nån säger emot mig. Ja, finnar är väl kända för att äta diverse riskor (därav samlingsnamnet "finska riskor" för pepparriska, skäggriska, skogsriska osv..). Jag själv tycker dock kremlor är mycket godare överlag, de är bland de godaste svamparna jag ätit faktiskt. Provade grilla en hatt av en tegelkremla igår och den var helt supergod, med bara lite salt som krydda.

#2 m.fl.- Jag tycker den är för gul i nyansen för att vara en snöbollschampinjon, och för grov/tung också. Lamellernas färg och utseende får jag inte till en champinjon heller, de är för grova och vaxartade för det tycker jag. Jag har plockat vita champinjoner och de har inte alls sett ut så här. Av alla champinjoner jag sett på bild i svampböcker så liknar denna mest på kungschampinjonen, men den har en något fjällig hatt vilket inte denna har.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Tjeja
2015-08-30 20:17
#7

#6 du kan mycket väl ha rätt och jag luras av bilden! Men de snöbillschampinjoner jag brukar plocka i skogen här är sådär stora och maffiga och då blir gärna lamellerna grövre också. 

Men som jag sade i #5 så är jag inte helt säker, behöver se på riktigt, ta i och lukta på för att känna mig säker.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TinaNordberg
2015-08-30 20:30
#8

Jag tycker det lutar åt stor kragskivling, kola den.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2015-08-30 20:31
#9

Kolla den ska det stå.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Forest]
2015-09-07 22:09
#10

jag skulle med säga som 2 men då krävs det att man håller i den och luktar på den :)  Hoppas du inte åt den eftersom det finns en del giftiga svampar som kan tas som god champion 😓

JazzBass
2015-09-07 23:25
#12

Tina är en duktig svampkännare och klart den kunnigaste på den här sajten, men jag lade även upp frågan på Svampguiden, och fick svar av svampkännaren Michael Krikorev. Han gissade också på stor kragskivling, hade inget bättre förslag han heller. Så jag litar på att det var en sån. Som jag sade tidigare så liknade inte svampen alls på nån champinjon. De jag sett har helt andra lameller, och påminner (naturligtvis) mycket om dem som finns på champinjonerna i butiken. De här lamellerna var glesare, vaxigare och mer kilformade, och hela svampen gick i andra färgnyanser än de champinjoner jag sett.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TinaNordberg
2015-09-08 10:01
#13

Jag är helt säker på stor kragskivling, det visar bla den lite gryniga ytan på foten,

champinjonen har slät fot. Den räknas inte som giftig.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
JazzBass
2015-09-08 11:11
#14

Tack för det. 🙂 Det var mest hattens utseende som gjorde att jag tvekade om det var rätt eller inte. I min svampbok, "Nya svampboken" av Pelle Holmberg och Lars Marklund, listas svampens matvärde med ett frågetecken, men jag minns inte exakt varför. Kanske den inte är tillräckligt utredd.

På tal om champinjoner, så har jag aldrig sett en sådan som inte har haft spikrak fot. foten på den här svampen var ju kraftigt böjd i nedre änden, på samma sätt som kantareller ofta är. Dessutom har champinjonerna jag hittat haft väldigt träig fot så fort hatten öppnat sig helt till ett "parasoll", medan den här verkade ungefär lika solid och elastisk som en kantarell.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TinaNordberg
2015-09-08 11:52
#15

Matvärde? Håller med om frågetecken, tycker den luktar illa som tändargas.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
2015-09-08 12:19
#16

Ok, jag missade att dofta på svampen där i skogen. Lika bra så då om den luktar ila.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: