Annons:
Etikett16-övrigt
Läst 6114 ggr
crille1993
11/13/14, 11:30 AM

Odla champinjoner

Hej jag vill testa odla champinjoner, Kan man ta hatthuvudet och lägga under gödsel och jord, läste om att någon hade gjort så men fungerar de? Kom gärna med tips på hur jag ska gå tillväga.

Annons:
Tjeja
11/13/14, 11:34 AM
#1

skulle jag också vilja veta 😃 hoppas någon har svar och tips på underlag för att champinionerna ska trivas och växa till sig. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

crille1993
11/13/14, 11:41 AM
#2

ja det hoppas jag :P har läst massa på Google. Men inget bra resultat där :D

TinaNordberg
11/13/14, 12:22 PM
#3

Det måste finnas mycel i substratet (det som svampen växer på)för att det ska bildas svampkroppar.

Det räcker inte med sporer från en svamp. Det finns att köpa prepererade

substrat. Leta på nätet.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

HellviHumle
11/28/14, 10:19 PM
#4

Det finns böcker i ämnet också. 

HH

Tant Grön
12/7/14, 6:07 PM
#5

#3 Men sporerna växer väl ut till mycel så småningom om man har tålamod?
Jag har köpt billigt från Ebay, det är odlat på säd och sedan torkat. Dags att "plantera" nu tror jag, för våran källare börjar bli kall. Har aldrig gjort detta tidigare, så hoppas det blir bra.

hemul
2/5/15, 7:21 PM
#6

Jo, men det mycelet måste träffa på ett mycel av annat kön. De två primära mycelen bildar ett sekundärt, fertilt, mycel. Det är det som ger fruktkropparna.

Annons:
Tjeja
2/5/15, 8:45 PM
#7

Tant Grön #5,

 du måste ju hålla oss uppdaterade hur det går med svampodlingen! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tant Grön
2/5/15, 8:57 PM
#8

Förlåt 🙂 det hade jag ju tänkt göra. Men nu kom det så mycket annat emellan, så jag har inte ens börjat. Såg sen att sista förbrukningsdag  var i november. Hoppas det funkar ändå. Måste försöka få det gjort till helgen, sen så skall jag berätta hur det går. Om det blir någon svamp så lägger jag in en bild.

Tant Grön
2/6/15, 11:50 PM
#9

Fixat. Nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Det står på påsen att det kan ta 20 - 30 dagar innan det kommer upp något.

Tjeja
2/7/15, 9:44 PM
#10

Spännande! håller tummarna att det ska lyckas och komma små fina svampkroppar där om en månad! he he..

följer med spänning!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tant Grön
3/13/15, 5:58 PM
#11

Inte minsta lilla svamp har det blivit.  😭

Tjeja
3/13/15, 7:47 PM
#12

aww…. bummer!

Får prova på något annat vis då kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tant Grön
3/13/15, 10:12 PM
#13

Och jag som var så sugen på svamp. 😭Nästa gång skall jag inte vänta tills mycelet blivit för gammalt. Kanske borde allt steriliseras först? Får väl läsa på lite mer och försöka igen.

Annons:
Tjeja
3/14/15, 3:20 AM
#14

Tänk att det ska vara så svårt ibland att få saker att växa som annars bara går "av sig självt" ute i det vilda..? Hoppas du får till det o lyckas i nästa omgång! I så fall kanske jag med gör ett försök! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
3/14/15, 3:21 PM
#15

Jag fick två "färdiga" påsar en gång och de var redan preparerade. Jag förvarade dem i vårt lilla pumphus på landet. Viktigt var att de inte var för blöta och inte för torra. 

Det var helt fantastiskt att se svampar pluppa upp över en natt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
3/14/15, 7:15 PM
#16

#15 vad var det för påsar?? vart köper man dem? 😃 vill också ha!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
3/14/15, 8:03 PM
#17

Det är säkert minst 15 år sedan och vi fick dem genom en granne när vi hade sommarstuga. Stora säckar precis som de man "packar in hö" i fast de var helt uppskurna i toppen och en bit ner och svamparna växte som attan.

Grannen hade i sin tur fått dem från någon som odlade i större skala.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
3/14/15, 10:28 PM
#18

bummer… inget man kan köpa eller beställa någonstans då antar jag..!?  😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hemul
3/15/15, 11:12 PM
#19

Här finns det färdiga block,  dock inte champinjoner.
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=33389&grp=1728961

Det är kul, men lönar sig knappast. Skörden blir inte så stor som det verkar på bilderna.

Tjeja
3/16/15, 11:46 AM
#20

#19 tack för en trevlig länk! 👍 Men jag vill ju gärna försöka odla just champinjoner då rå..  Men det kanske de i butiken vet hur man kan hitta. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Inkanyezi
4/15/15, 12:31 PM
#21

Du kan köpa startkit på Mychampi. Om du sedan uppsöker närmaste ridskola kan du förmodligen få så mycket hästskit du vill ha och fortsätta odla hur länge som helst. Färsk obrunnen hästskit är ett bra substrat att odla svamp i.

http://www.mychampi.com/fr/produits

hemul
4/16/15, 3:54 AM
#22

Bara det att man inte kan köpa från den sajten.

Inkanyezi
4/16/15, 9:06 AM
#23

Ojdå, men man kan söka vidare på franska sajter. Det finns block med mycel att köpa. Lämpliga sökord cultiver champignons.

Upp till toppen
Annons: