Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 2899 ggr
loginger
2014-10-29 13:23

Sjuk av svamp?

Jag har i alla år kunnat äta alla möjliga goda matsvampar men de senaste åren har jag blivit akut magsjuk varje gång jag ätit någon annan svamp än champinjoner och kantareller. Jag har testat vårmusseron vid tre tillfällen och blivit fruktansvärt sjuk några timmar senare. Senast fick jag i mig en liten tugga ostronskivling efter en provsmakning av maträtt på ICA och bara någon timme senare blev jag väldigt sjuk men frossa, feber, illamående och enorma kräkningar som håller i några timmar.  Det här har gjort att jag numera är livrädd att få i mig något som innehåller svamp! Vad beror detta på och är det möjligt att helt plötsligt utveckla någon form att överkänslighet mot svamp?


Annons:
JazzBass
2014-10-31 13:11
#1

Ta ett allergitest.

Annars så har jag en bekant som plötsligt drabbades av en hiskelig massa allergier. Läkare m.fl. antog att det var stress som var orsaken bakom allergierna, och efter att ha tagit det lugnare ett tag försvann allt, ungefär så snabbt som det kom. Andra vet jag har utvecklat en allergi för nåt visst födoämne men som aldrig försvunnit. Mamma blev t.ex. i vuxen ålder hyperallergisk för kiwi.

Det är svårt att säga vad det kan bero på, men det lutar lite mot att det är i alla fall är nånting i svampen du reagerar på. Är det endast odlade svampar från butik du ätit och reagerat på, eller även vilda? Om det är endast odlade kan det vara nånting som används vid odlingen av dessa svampar (utom champinjonerna då) som du reagerar på. Ett allergitest borde kunna reda ut vad det är fråga om.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

loginger
2014-11-04 16:21
#2

Tack för ditt svar! Jag ska ta ett allergitest. När jag blivit sjuk så har det varit både svamp från butik och vilda.


Upp till toppen
Annons: