Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 2542 ggr
Gronstedt
2014-09-12 09:22

Rensa i skogen?

Är det bättre att rensa i skogen - att till exempel slänga rören från en björksopp under en annan björk i närheten? Jag vill gärna tro att det hjälper svampen att föröka sig och att jag därmed "ger tillbaka" lite som tack för vad jag plockar.

Stämmer det, eller är det bara romantiskt flum?

Annons:
tlover
2014-09-12 09:26
#1

Man ska inte rensa just över där man plockat svampen då kan man få svamp (el nån annan slags ohyra minns ej exakt) i svampen (bitar av svamp/skadad svamp får enklare angrepp och då kan det sprida sig till den svamp som växer där) så man ska inte sitta och rensa just där man plockat.

Men på fikarasten borde man kunna rensa svampen utan så stor risk.

l'm back

JazzBass
2014-09-12 10:21
#2

Kan du #1 förklara lite närmare vad du menar, grovrensning i skogen redan innan man lägger svampen i korgen brukar ju rekommenderas, t.ex. här: http://www.svampguiden.com/tips.asp . Inte minst så spar det tid efteråt när man inte har korgen full med jord, barr och löv. Det måste ju också vara positivt att sålla bort exemplar som diverse insekter hittat före en själv, så man bara har prima vara i korgen.

Jag antar att grovrensning på plats inte nämnvärt hjälper svampen att föröka sig, speciellt inte om man slänger porer osv på ett annat ställe än där svampen vuxit, men det gör knappast heller nån skada. Skräpet från finrensningen kan man nog slänga vart som helst, det lär inte uppstå några svampar på nya ställen av det ändå om det inte finns rätt mycel i marken där man slänger svampen. Undantag kanske finns, vet inte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2014-09-12 10:27
#3

#2 Om man rensar rakt över där man plockat så kan det ge svampangrepp (eller vad det nu var för ohyra) på svampen som man slänger och det kan sprida sig till svampen som växer där.

På samma sätt som att man ska försöka få med sig hela foten upp, går foten av kan det också ge ökad risk till angrepp på svampen där.

Men man kan som sagt rensa i skogen bara man inte är just där man plockat (jag brukar tex rensa och gå samtidigt, påväg till nästa svampställe).

l'm back

VildaVittra
2014-09-12 20:19
#4

Grovrenset blir i alla fall mat åt nedbrytarna, som då gödslar marken där svampen växer. Så lite romantiska tankar kan du gott ha.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[krysopras]
2014-09-22 08:16
#5

Jag håller med tlover,  särskilt viktigt är det att inte låta rester av foten sitta kvar i marken, det blir ett "ingångssår" som ger bakterier och annat chans att tränga ända ned i mycelet och förstöra det.  Det är ju mycelet som är själva svampen.

Jag grovrensar alltid i skogen men kanske inte exakt där jag har plockat svampen. Det är onödigt att ta med sig "skräpet" hem eftersom det kan ingå i skogens kretslopp om man lämnar kvar det.

[Juel70]
2014-09-22 08:29
#6

Jag brukar rensa soppar i skogen så att ifall det finns mask i foten, att dom inte hinner sprida sig + att jag delar soppen och kollar mask direkt.

Annons:
TinaNordberg
2014-09-22 09:35
#7

Jag grovrensar i skogen för att slippa bära hem angripna svampar och smutts o skräp. Skär av jordiga fötter och delar större svampar så jag ser hur de ser ut inuti. Det blir rent o fint i korgen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: