Annons:
Etikett16-övrigt
Läst 1867 ggr
JazzBass
9/8/14, 10:33 AM

Hur ofta äter ni svamp ni konserverat?

Hej!

Tänkte fråga hur ofta ni äter av svampen ni plockat och konserverat?  (Torkat, förvällt och fryst in, saltat in osv..)

Jag har själv varit rätt dålig på att använda mig av svampen jag konserverat, borde bli bättre på det. Det kan gå flera månader utan att jag använder något jag plockat i skogen, men däremot har jag frekvent köpt färska champinjoner i butiken, ironiskt nog… Traditionellt har jag sällan hittat några större mängder då jag bara plockat några få olika arter typ kantarell, trattisar och taggsvamp, samt svart trumpetsvamp om jag hittat, och har velat spara svampen till mer speciella tillfällen (som ändå inte dyker upp). 😛 Men i år har jag plockat klart fler olika sorters svampar, och har avsevärt större mängd i förvar för vintern. Så jag ska försöka skärpa mig nu. Minst en gång i veckan ska jag sikta på. 🙂

Finns det för övrigt några risker med att äta svamp för ofta? Svampar lär ju vara bra på att absorbera miljögifter, och igår läste jag att champinjoner (främst vilda?) som gulnar kan innehålla rätt höga halter av kadmium varför så man ska undvika äta dem i för stora mängder. Men annars? Finns det nåt standardsvar på frågan?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
9/8/14, 9:27 PM
#1

Över 50 som läst men bara fem som röstat. Bäst att lyfta upp tråden lite. 😛 Kommentera gärna också. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gia91an
9/12/14, 11:36 AM
#2

Jag är fattig och ser mitt svampplockande som säkerhet inför sämre tider. Älskar svamp och allt man kan göra med det. Har torkat stora mängder redan i år och är mkt nöjd med årets skörd!

[krysopras]
9/22/14, 8:21 AM
#3

Sandsopp är kända för att ta upp cesium. Det lär främst samlas i rörlagren. Ametistskivling samlar upp arsenik, men det är inte en svamp som numera äts i Sverige. Och så gulnande champinjoner som tar upp kadmium. Det är de tre exempel jag känner till. Andra champinjoner t ex ängschampinjoner tar inte upp kadmium. 

Jag äter mycket svamp, på vintrarna blir det torkad svamp flera ggr/veckan. Men på somrarna köper jag lite champinjoner för de är så goda att grilla, det funkar inte så bra med torkad svamp =)

Upp till toppen
Annons: