Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 2557 ggr
JazzBass
9/7/14, 7:54 PM

Champinjoner mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Var ut i en för mig ny skog och hittade en hel del intressant, bl.a. två arter jag är nästan helt säker på är champinjoner, men har svårt att få klart för mig vilka arter exakt det är fråga om. Vill inte förtära dem innan jag är säker på vad det är. Bifogar lite bilder på dem, svampen på övre raden kallar jag Champinjon 1 och den på nedre raden Champinjon 2.

Champinjon 1 är mycket storväxt (hattar ca 8-17cm) och påminner om giftchampinjonen enligt svampguiden.com, men doftar inte illa och gulnar inte heller vid tryck. Hatten är rätt jämnt gråvit med svag antydan till fjäll på övre sidan. Märker inte av nån märkbar nyansskillnad då man bryter svampen eller trycker på den. Skulle det kunna vara fråga om vit kungschampinjon kanske?

Champinjon 2 är lite mörkare på ovansidan av hatten än det ser ut på bilderna och har mörkare och tydliga fjäll. Inte heller på denna, som annars liknar skogschampinjonen, märker jag av nån tydlig ändring av färg vid tryck/brott,men det blir mörkare i snittytorna, så nyansen närmar sig färgen som hatten annars har under fjällen. Storleken på exemplaren jag hittade var ca 7-12cm.

Båda doftar behagligt tycker jag. Har jag månne rätt i mina gissningar i vad det är för arter? Kan tillägga att dessa plockades i Pargas i sydvästra Finland, ett område som är rätt kalkrikt (Pargas är känt för sin kalkgruva).

---

Sedan plockade jag en hel del kremlor, i olika färger. Det var första gången jag plockar kremlor fastän jag känt till deras utseende sedan barnsben ungefär. Var noga med att inte ta några som smakade pepprigt vid kremleprovet, så alla dessa borde väl vara ok? (Smakade på nästan varje exemplar utom om de stod riktigt nära varandra och var slående lika). Kremlorna jag hittade var grönaktiga, lila-aktiga (kraftigare och svagare lila, ibland med blekt mitt), grönbeige-beige, gula (ganska små), en stycke persika-rosa. Det är de gröna jag är mest tveksam över då den lömska flugsvampen lär påminna rätt mycket men har förstås ring, vilket inte kremlorna har. Men är den så spröd i köttet som kremlan att det finns risk att man inte ser skillnad på dem? Alla exemplar tycker jag ser ut som kremlor och liknar varandra så när som på hattfärgen som varierar. Vissa är köttigare och kraftigare än andra men alla är spröda och saknar ring.

Hittade också några stolta fjällskivlingar och diverse soppar, men med dessa råder ingen tveksamhet om art eller giftighet för mig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TinaNordberg
9/7/14, 9:45 PM
#1

Vilken arter av champinjon det rör sig om är svårt att säga utifrån en bild.

Den giftiga får en otäck lukt när den hamnar i stekpannan.

Blodchapinjon ändrar anabbt färg till rödaktigt vid skrapning.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
9/7/14, 10:15 PM
#2

Tack för svaret! Blodchampinjon tror jag inte det är fråga om för den nedre. Denna rodnar lite har jag märkt nu, men väldigt långsamt. Så jag utgår nu från att det är en skogschampinjon.

Den övre kunde vara snöbollschampinjon eller knölchampinjon, då foten var knölformad längst ner. Den är klart gulare än den andra arten när man jämför dem sida vid sida, men gulnar av beröring tycker jag inte den gör, vilket torde utesluta giftchampinjonen. Såg inte heller de för den svampen karakteristiska "rektanglarna" på undre sidan av ringen. De flesta exemplaren var rätt maskätna när jag gick igenom dem (de flesta var väldigt stora som sagt), så det blev inte mycket prima vara. Fötterna var väldigt träiga, kanske på grund av åldern, träigare än för de skogschampinjonerna. Dessa svampar växte för övrigt på ett område var det också växte rätt mycket röd flugsvamp, på rätt kal mark i en skogsdunge med huvudsakligen gran. Där fanns även en del stensoppar som tyvärr var övervuxna och täckta av ett vitt hölje.

Kremlorna vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, lyckas inte identifiera dem med säkerhet och det finns för många lila arter tycker jag. Tips? Har åtminstone ett femtiotal exemplar så det skulle vara synd att göra sig av med dem. Som sagt tyckte jag alla dessa smakade milt då jag gjorde kremleprovet, och de smulas lätt sönder och stämmer in på beskrivningen för kremlor. Kan bifoga en bild i nästa inlägg om jag skulle få hjälp med vilka som det främst lönar sig att rata, tror inte alla är värda att spara.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/7/14, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kremlorna…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/8/14, 6:22 PM
#4

…som jag nyss slängde bort. Lade dem igår i en bunke som jag tyvärr lämnade framme, och nu ikväll såg jag att det hade det börjat bildas mögelliknande nät eller nåt på en stor del av dem. Så det var inget att spara på.

Jag är ändå sugen på att testa på kremlor, men artbestämningen är svår. Av de på bilden tror jag de gula nere till höger är äggkremlor snarare än äggkremlor p.g.a. den ringa storleken, men resten är jag osäker på. Tror jag får börja med någon sort som är lättare att artbestämma. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/21/14, 7:11 PM
#5

Provsmakade lite av de förstnämnda champinjonerna idag. Torkade dem allihop och sparade i glasburkar, men lade de två sorterna åtskilt. Måste säga att jag fortfarande inte är 100% säker på vilka arter det är fråga om, men den övre är i alla fall en av de ätliga gulnande champinjonerna och den nedre högst antagligen skogschampinjon, som rodnar i köttet. P.g.a. kadmiumhalten i de gulnande har jag lite tvekat att anrätta dem, och tjejen verkar inte vilja ha dem överhuvudtaget av den orsaken, men nu var jag sugen på att testa dem själv i alla fall.

De torkade svampbitarna (jag använde endast hattarna) hällde jag lite kokande vatten över, och efter en stund stekte jag dem i smör med lite bacontärningar. Rörde ner en sked creme fraiche och lade blandningen på en skiva bröd. Blev riktigt gott! Champinjonsmaken kände jag tydligt igen från butikschampinjonerna (art?) men dessa hade en mustigare, "vildare" smak, trots att jag antar att en del av smaken försvann med det kokta vattnet, som nästan blev becksvart av svampsporerna. Helt klart en angenäm smakupplevelse i alla fall! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: