Annons:
Etikett13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 18815 ggr
TjockaBerta
2014-08-31 17:28

Björksopp

Idag har jag plockat björksopp. Det lär vara en god matsvamp. Nu säger min granne att den smakar ílla och jag läser att man tydligen kan bli magsjuk om man äter den. Nu vet jag inte om och hur jag ska tillaga den. Hur rensar man den? Ska man ta bort skivorna som sitter under hatten?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Tant Grön
2014-08-31 17:39
#1

Är du säker på att det är björksopp? Björksopp har inga skivor utan rör, precis som karljohansvamp. Jag har provat björksopp, men tyckte inte den var så värst god. Den är ju också bara tvåstjärnig.

Tant Grön
2014-08-31 17:41
#2

Om det är björksopp så är det väl bäst att ta bort rören, om det inte är jättesmå ex. När man tagit bort dom så ser man om den är maskangripen under.

*~HamsterHamster~*
2014-08-31 17:43
#3

Ojoj, vad har ni plockat nu då?  men, om du nu verkligen menar björksopp(som inte har skivor som. #1 redan sagt ;D) ja du kann ta bort rören. det är renare och i rören kann smådjur gömma sig. om björsoppen är väldigt ung och man inte ser rören än kan du låte det sitta kvar. Ät den i lagom stora mängdeer så lär man inte bli magsjuk. Du kan droppa lite citronsaft på så oxiderar den inte och ser ine så obehagligt brunaktig ut efter man tillagat den.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Inkanyezi
2014-08-31 17:43
#4

Kolla upp noga vad du har för svamp, så att du inte har plockat något giftigt. Björksoppen tycker jag är okej, men som Tant Grön säger är den en sopp, alltså pipig under hatten och inte med ekrar. Har du något annat i korgen måste du kolla vad det är innan du funderar på att äta den.

Tant Grön
2014-08-31 17:48
#5

Jo kolla noga, det är inte värt att riskera livet för lite svamp.

TjockaBerta
2014-08-31 18:14
#6

Det är inte skivor det är rör som lossnar från hatten. Kom inte ihåg vad de kallades. Grannen är en van svamppockare och jag hade också kommit fram till att det var björksopp innan jag frågade henne.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
TjockaBerta
2014-09-01 07:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Igår rensade jag svampen och tog bort alla rör och skalade foten med potatisskalare. Den stekte jag den med schalottenlök, kryddade med vitlök, vitpeppar och salt. Det var gott tyckte jag. Nu lyckades jag också lägga upp bilden på svampen

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2014-09-01 07:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bild till

>>>Malum domesticum<<<

TinaNordberg
2014-09-01 11:55
#9

Helt klart björksopp.

Ett tips bara, om ni sätter in bild på svampar för att få artbestämnings hjälp. Ta med hela svampen på bild, viktigt att att hela foten syn, skär inte bort nedre delen. Annars är dina bilder bra.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TjockaBerta
2014-09-01 12:57
#10

#9

Tack för bra tips. Jag ska vara lite mera noggrann framöver :D

De svampar jag lärt mig hittills växer på vår tomt.

Gul kantarell, trattkantarell, taggsvamp, svart trumpetsvamp och nu björksopp. Jag behöver inte ens gå hemifrån för att plocka svamp.

>>>Malum domesticum<<<

TinaNordberg
2014-09-01 14:04
#11

#10

Har du de arterna borde det finas mycket mer på din tomt, ut å leta. 👍

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TjockaBerta
2014-09-06 16:14
#12

#11 Igår hittade jag Karl Johan också. Sen finns det en massa andra som jag inte vet vad det är. :D

>>>Malum domesticum<<<

TinaNordberg
2014-09-07 21:39
#13

Visa gärna bilder på det du inte vet vad det är, alltid spännande med nya arter.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: