Annons:
Etikett03-svamprapporter
Läst 3711 ggr
SilverTail
2014-06-11 11:11

ett riktigt svamp år?

jag tror det blir ett riktigt bra svamp år i år.. har redan sett jätte stora och fina soppar och faktiskt kantareller, i förrgår!

(Bor i Borås)

Vad har ni hittat?

Annons:
JontaK
2014-06-16 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Årets första skörd var så efterlängtad att den fick vila på finporslinet (Blå Eld, Rörstrand) här hemma! 😃

Ingen stor mängd för ett enda ställe den femtonde juni känns det ändå riktigt bra. Veckan ska bjuda växlande väder, kanske blir det en svampsoppa i slutet av veckan.

Såg även några soppar, plockade dock ej. Kanske är det värt att återvända och leta Karl Johan till helgen.

VildaVittra
2014-06-18 03:18
#2

Jag hoppas på ett svampår, då det inte kom en enda svamp här förra året p.g.a torkan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JontaK
2014-06-19 00:58
#3

#2 Inte riktigt så illa här förra året men ändå extremt ont om svamp. Tror inte vi plockade mer än ett 30-tal trattkantareller vid ett och samma tillfälle någon gång förra året.

Riktigt bra år har vi plockat flera tiotals liter vid ett enda tillfälle.

Gula kantareller hade vi hyfsat gott om tidigt förra säsongen, de försvann dock nästan helt efter det.

TinaNordberg
2014-07-02 13:38
#4

Honungsvaxing

Topptråding

Spadmurkling

Bjöksopp

Aspsopp

Kantateller

Orangekamskivling

Rosenmusseron

Lärksopp

Div sprödskivlingar

Veckad bläcksvamp

Röksvamp

Gliterbläcksvamp

Sedan har jag några kvar att klura på.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

tlover
2014-07-09 12:04
#5

Jag undrar om det kanske inte kommer att bli ett jättebra svampår (pga värmeböljan) det såg ju lovande ut först men nu verkar det inte komma nått.

l'm back

VildaVittra
2014-07-09 16:11
#6

#5 Tvärtom, svamp älskar värme och fukt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2014-07-09 17:32
#7

#6 fast det är ju inte så mycket fukt, bara värme (här i alla fall)

l'm back

VildaVittra
2014-07-09 17:40
#8

#7 Ahh, här har vi våtbastu. Ni får väl ta er resa neråt i höst istället så kan vi plocka svamp. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-07-21 13:44
#9

Jag var ute idag och inte ens på mina säkra svampställen hittade jag nån svamp, inte ens en övermogen maskäten liten svamp 😕

Och då hade vi ändå massa åskväder förra veckan då det var rejäla skyfall.

nån dag här i veckan ska jag kolla in ställen som vanligtvis brukar vara för blöta och se hur det är där.

l'm back

Tant Grön
2014-07-21 17:39
#10

Jag var ute för några dagar sedan men hittade bara knappt en liter kantareller, och dom var ganska torra. Fans inte mycket annan svamp heller. Såg någon aspsopp, men plockar inte den. Får väl hoppas på mera regn ☔️

Upp till toppen
Annons: