Annons:
Etikett05-giftiga-svampar
Läst 3511 ggr
JontaK
2014-05-14 01:30

Äter ni stenmurkla?

Dessa tidigare mycket väl ansedda svampar växer just nu som ogräs här i mina hemtrakter.

När jag var yngre åt jag stenmurkla då och då men vågar inte göra det nu.

Har funderat på att förvälla svampen och göra en liten sats murkelsås men tvekar inför det.

Livsmedelsverket avråder från att äta murkla (http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan---olamplig-att-ata/) men jag har bekanta som trots det äter den fortfarande.

Äter ni murkla eller har ni, som jag, accepterat att det inte är värt förgiftningsrisken?

Annons:
CelsiusT
2014-05-14 05:15
#1

Man har väl även tidigare sagt att man inte ska äta för mycket eller för ofta. Helst inte mer än någon gång per år. Själv ser jag ingen anledning till att äta den när den är så pass giftig som den är. Nu är jag inte jättebekant med smaken, även om jag vill minnas att jag testat någon gång, men hade jag ansett att det var otroligt gott så skulle jag kunna sträcka mig till att äta någon gång ibland men kanske inte så ofta som en gång om året utan hade ätit mycket mer sällan än så och med stor försiktighet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-05-16 17:19
#2

Jag har ätit murkla eftersom min pappa älskade murkla (och var kock så det kom till användning) men jag äter det inte nu när jag är vuxen. Delvis för att det inte alls är gott 😛

l'm back

JontaK
2014-05-16 23:37
#3

#2 Jag har en slags romantiserad bild av att murkla var det godaste som fanns då jag åt det förr, älskar nästan all övrig svamp men har numera glömt murklans smak.

Det hade varit skönt om jag tyckte det var äckligt när jag var yngre, då hade jag inte varit så nyfiken på den giftiga svampen nu som vuxen.

MHus
2014-05-19 10:03
#4

Jag äter stenmurklan. Var och plockade i veckan.

Det jag ska göra är att jag torkar den först ute och sen inne i ca 2 månader, då ska mycket av giftet avdunsta sen så ska den även förvällas innan den stekts till murkelsås, mums!

Men som sagt, man kanske inte behöver äta den varje vecka.. Men jag bygger upp ett lager och sen så äts den ca 3 gånger per år.

Farwuq
2014-06-03 15:57
#5

Jag äter murklor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: