Annons:
Etikett12-svamp-recept
Läst 6334 ggr
[marion69]
2010-10-18 14:22

Slutet på svampsäsongen

Nu börjar det snart bli slut på svampsäsongen, iallafall i vissa län. Det finns fortfarande svamp i Västmanland, men lite av trattisarna har fått lite stryk av frosten och blivit svarta.

Frågan är: Vad ska vi nu göra av all svamp som vi plockat, fryst in och torkat?

Vad har du för planer? Har du bra recept? Ska du ge bort något i julklapp?

Berätta gärna vad du plockat och vad du fryst in och torkat och så vidare.

Annons:
[marion69]
2010-10-18 14:24
#1

Jag har torkat en hel del trattisar.

Sen har jag KarlJohan och olika soppar infrysta, även citronslemskivling, gula kantareller, kremlor.

Jag tänkte köpa några små söta burkar och ge bort både torkade trattisar och syltade kantareller till jul.

MaMaMade
2010-10-18 20:06
#2

Här bidde det ju inte så mkt. Kom igång lite sent o har inte heller haft den ork o tid som jag hade förut innan jag började jobba igen.

Har mest torkade soppar av olika slag; strävsoppar, KarlJohan o brun stensopp bl a men mest tallsopp. Är kanske 1½ l i torkat tillstånd.

Hittade ju ett trattkantarellställe som gav ca 1 l torkade. Har också en rejäl burk (1 l kanske) med saltade pepparriskor, ska bli spännande att smaka! 3-4 burkar à 2 dl med inkokta soppar av olika slag i frysen.

That´s it! Kunde ha fått vara lite mer faktiskt… Obestämd

Bergspuman
2010-10-18 22:45
#3

Jag har enorma mängder torkade trattkantareller, både från i år men ännu mer fårn förra hösten då jag plockade 130 liter.

Har gett bort en del, till vänner och arbetskamrater.

Idag sa en kollega att hon t o m kunde tänka sig KÖPA torkad svamp av mig, hon tycker det är så gott hi hi.

I frysen finns lite gula kantareller.

Svampsäsongen kom igång sent här pga torkan i somras, och egentligen är jag ganska utled på svamp, men jag ger mig hum-hum på att till helgen blir jag sugen på att komma ut igen, ha ha!

TinaNordberg
2010-10-19 23:27
#4

Jag har förråden fulla med torkade trattisar, stenmurklor, sandsopp, svarttrumpet,K-J och lite sotvaxing.

Saltade skägg, blekskägg, peppar, ek och skogsriskor.

Ifrysen finns trattisar, blomkålssvamp, lite olika soppar, lite taggsvamp och kantareller.

I fotoalbumet finna massor av allt möjligt o omöjligt.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Bergspuman
2010-10-26 18:55
#5

Jag lägger ner svampsäsongen för i år. Det är för kallt.

Visserligen tror jag att svampen klarar det och att det fortfarande finns att plocka, men det är inte så värst trevligt att fara ut och plocka och bli genomkyld så här års…

Om knappt 7 månader kan man börja leta murklor istället hihi Glad

(Fotnot: Jag äter dem inte, bara plockar och torkar för att det är kul att ha Flört)

TinaNordberg
2010-10-26 22:11
#6

När matsvampsäsongen är slut och träden tappat sina löv börjar de trädlevande svamparnas tid.Skrattande

Men ni kanske inte är intresserade?

Jag kommer iaf att plåga er med vad jag hittar.Flört

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
MaMaMade
2010-10-26 22:18
#7

Det låter bra Tina! Håll lågan (el ska jag kanske säga sporerena?) levande! Skrattande

Bergspuman
2010-10-26 22:29
#8

Ja, det blir en utmaning att hålla igång denna sajt över vintern!

Vi får väl krydda den med svamprecept och dagdrömmerier om nästa säsong hihi! Glad

[marion69]
2010-10-26 22:33
#9

#8 Ja det blir lite av en utmaning. Men det får bli recept och lite artiklar om ämnet svamp inom olika områden. Vi är ju bara två Medarbetare också, men om någon av er har lust att skriva nåt, så är det bara skicka till mig.

JazzBass
2014-10-29 09:45
#10

Tänkte att man kan lyfta upp den här tråden igen när svampsäsongen börjar vara över för i år. 🙂

För min del blossade svampintresset verkligen upp i år, jag har lärt mig massor och plockat och smakat på många nya sorter. För vintern har jag nu följande i lager:

  • ca 3 liter förvälld blek taggsvamp, fryst

  • några frysburkar blandsvamp med mest rödgul taggsvamp, soppar (strävsopp, smörsopp, karljohan), kantareller och nån enstaka kremla

  • ca 2-3 liter förvälld fårticka, fryst

  • ca 2 liter förvälld blodriska, fryst

  • ca 6 dl torkade champinjoner (1,5 dl skogschampinjon, 4,5 dl av en annan art jag inte är helt säker på, antingen vit kungschampinjon, knölchampinjon eller snöbollschampinjon. Inte nån av de giftiga arterna i alla fall, och hade tydlig champinjonsmak)

  • knappt 1dl torkad sotvaxskivling

  • ca 1 liter torkad karljohan

  • ca 2 liter torkade trattkantareller

  • ca 2 liter torkad svart trumpetsvamp

Utöver det har jag även vid ett tillfälle plockat stolt fjällskivling, men den åt jag upp direkt. Samma skedde med det mesta av kantarellskörden. 🙂

Ganska bra saldo totalt sett tycker jag. Glad Plats för mycket mer skulle inte ha funnits i frysen eller skafferiet heller.

Vad har ni i lager för vintern och våren?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2014-10-29 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Om det är slut på säsongen vet jag inte. Det här plockade jag i morse.

>>>Malum domesticum<<<

TinaNordberg
2014-10-29 11:34
#12

Jag har inte plockat så mycket för egen del. Våra tre barn har varit hemma och vi har varit ute hela gänget, de har fått ta det vi hittade. Har för egen del plockat riskor, skägg, skogs, blod och pepparriskor som är insaltade.

Har sedan tidigare år ett stadigt lager både frysta och torkade trattisar, svart trumpetsvamp och KJ.

Snart bör nog vinterskivling(bild) och frostvaxingarna dyka upp, de är goda matsvampar.

Nu är det andra svampa som gäller de inte ätbara men intressanta och de hamnar i kameran.

Bild: Vinterskivling

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
2014-10-29 11:37
#13

Fin skörd! Nej helt över är den inte ännu fastän de flesta sorterna försvunnit från skogarna för i år. För min egen del tror jag dock det är färdigplockat nu. 🙂

Sista skörden för 1 ½ vecka sedan gav (ungefärliga mängder) 10 liter blek taggsvamp, 5 liter svart trumpetsvamp, 3 liter fårtickor (fanns mycket mer men jag valde att ta bara de minsta och bästa exemplaren denna gång),  1 liter kantareller, samt mindre mängder trattkantareller, smörsoppar och kremlor. Så visst finns det fortfarande en del att hämta. Blek taggsvamp brukar dyka upp ganska sent på året liksom trattisarna, så det finns helt klart orsak att ännu gå ut i skogen om inte skafferiet är fyllt redan. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: