09 - Svampbilder

Nybörjare inom svamp. Sorter?

2017-09-14 16:19 #0 av: flocken

Hej på er.
Är helt ny inom svamp. Roligt men svårt. Läser på och tittar på bilder.
Vad är detta för något? Ätbara?

Sajtvärd rexkanin Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2017-09-14 16:31 #1 av: tlover

Tips, lägg in dom i separata inlägg så att det inte blir bildspel, dela minst en, beskriv doft, växtplats, om den blådnar osv. Fota helst i naturligt ljus och skarpa bilder.

Tyvärr tror jag inte att jag kan hjälpa av det lilla jag ser men bra bilder och beskrivningar hjälper dig att få svar även av andra

Anmäl
2017-09-14 16:58 #2 av: flocken

Första sorten.

Sajtvärd rexkanin Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2017-09-14 17:01 #3 av: flocken

Nr 2

Anmäl
2017-09-14 17:06 #4 av: flocken

Nr 3

Anmäl
2017-09-14 17:40 #5 av: tlover

Även saker som växtplats, doft osv är viktigt vid identifiering av svamp.

Svamp nummer två är förmodligen rödgul taggsvamp men jag är inte svampkonsulent så konsultera en aktuell svampbok för att vara 100% säker

Anmäl
2017-09-14 18:04 #6 av: flocken

För mig luktar svamp bara svamp 🙊

Bild på skogen. Blandad skog. Allt från barr, löv, mossa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.