Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 1389 ggr
tlover
2017-06-12 23:36

Plocka svampen eller inte?

Jag hittade idag två toppmurklor i gräsmattan.

Jag har aldrig plockat toppmurkla så jag blir ju sugen men finns det en chans att det blir fler toppmurklor nästa år om jag låter dom vara eller blir det (i princip) ingen skillnad så jag kan plocka?

l'm back

Annons:
[PeterTM]
2017-06-12 23:42
#1

Med tanke på att svampen vi ser bara är en fruktkropp och inte själva svamporganismen, skulle jag säga plocka. Jag tänker att annars skulle man låta bli att plocka äpplena på trädet för att det ska komma flera nästa år.

Sindri
2017-06-13 00:09
#2

Åh, jag hittade fyra toppmurklor på tomten för säkert 10 år sedan. Plockade och njöt. Drog mig till minnes att vi hade grävt en grop där året innan. Följande år kom det upp två murklor,  jag petade omkring lite i marken i hopp om att det skulle bli fler året efter, men har tyvärr inte sett några än.
Några år innan detta hände hade vi planterat lite växter i en grässluttning på ett annat ställe på tomten, och sommaren efter det hittade jag av en slump tre enorma kantareller i gräset bredvid. Har petat och grävt lite där ibland, men det verkar vara en engångshändelse. I höstas grävde vi dock ner en del tidningar där, vilket skall vara bra för svamp, få se om det kommer upp något i år.

Svampar är ett mysterium, själva organismen kan vara helt enorm. Det finns ju "säkra" svampställen, men också sådana som är väldigt nyckfulla.

Grattis till dina toppmurklor!

[PeterTM]
2017-06-13 10:25
#3

Om det ska bli några svampar (fruktkroppar) ur mycelet, måste förutsättningarna vara de rätta, det är det som bestämmer om det ska bli några svampar. 

Om man gör några förändringar, eller om det regnar kopiöst under en period, kan sådana förändringar uppstå och då dyker svamparna upp. Om man sparar svamparna tills de släpper sina sporer är sannolikheten stor att sporerna hamnar någon helt annanstans.

Sporerna är inga frön som ger svampar direkt, utan de skapar en ny svamporganism i form av mycel, förutsatt att sporerna hamnar på en lämplig plats. När mycelet växt till sig kan det ge nya svampar.

Nu har det regnat en vecka i sträck här och gräsmattan är full av svamp, men inga ätliga, om man inte räknar röksvamparna som är ätliga när de kommer upp.

Upp till toppen
Annons: