Annons:
Etikett12-svamp-recept
Läst 1794 ggr
[loveisall]
4/14/16, 1:41 PM

Recept

Har ni några bra /goda recept där man kan använda citrongul slemskivling?

Vore tacksam :)

Annons:
JazzBass
5/3/16, 1:24 PM
#1

Jag har bara plockat den nån enstaka gång och första gången ifjol. Minns inte helt vad den smakar, men mild var den i alla fall så den borde passa till det mesta. Det kan dock löna sig att hålla sig till milda smaker om man inte vill köra över svampens egna smak för mycket. Vad för slags mat är du ute efter? Kan tänka mig att den blir god som grovhackad och smörstekt på en varm smörgås, eller i en gräddig sås till t.ex. pasta:

Stek svampen i smör på medelhög värme tills den verkar klar. Sänk till medelvärme och lägg i en halv finhackad gul lök eller en schalottenlök, och kanske också en supertunt skivad halv selleristång. Låt fräsa länge (gärna en kvart) men låt inte löken brännas. Rör om regelbundet. Slå över en deciliter vitt vin eller martini extra dry (*, och koka tills det inte doftar alkohol längre. Om man vill eller är orolig för alkoholinnehållet kan man nästan helt koka bort vinet, då är det minimalt med alkohol kvar. Häll i 1½-2 dl grädde (beroende på övriga mängder) och smaka av med ett bra örtsalt eller en halv grönsaksbuljongtärning och nåt varv med svartpepparkvarnen. Låt sjuda en liten stund till så den tjockar ihop sig lite, eller rör ner den kokta pastan om du gör en pastasås. I så fall, dra av en minut på koktiden för pastan och låt den koka den sista minuten i pastasåsen. Klart!

(* Jag har sen en tid tillbaka alltid en sån här flaska hemma, enkom för matlagning. Funkar jättefint istället för vitt vin, som ju inte står sig så värst länge efter att man väl öppnat flaskan. Vill man så kan man lämna bort vinet, och istället smaksätta försiktigt med några droppar lite citronsaft. Välj inte vinäger till svamp, det kan lätt ta över för mycket. Lämna hellre bort syran helt om du inte har citron.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[loveisall]
5/4/16, 12:51 PM
#2

Tack för tips!

Upp till toppen
Annons: