Annons:
Etikett04-vanliga-matsvampar
Läst 2432 ggr
Uriel
10/8/15, 11:30 PM

Blodriska?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hittade dessa i skogen idag (första gången) och tyckte de såg bekanta ut. Kollade när jag kom hem och kom fram till Blodriska. Blev ordentligt orange på fingrarna vid plockningen kan tilläggas. Håller ni med om att det är Blodriska? Färgåtergivningen är inte 100%- ig men färgen drog väldigt åt lax undertill.

Annons:
Tant Grön
10/10/15, 11:20 AM
#1

Ja det är blodriska. Har inte sett några här i år. Det är en god svamp men brukar tyvärr vara mycket mask i dom. God blandsvamp tycker jag.

JazzBass
10/12/15, 9:22 AM
#2

Japp, det är blodriska, om man bortser från det ena exemplaret av röksvamp du har med på ena bilden. 😉 Det finns ett ganska stort antal olika varianter av blodriska men de är alla ätliga i alla fall. Det är ingen storfavorit hos mig då jag inte är inte så förtjust i konsistensen, men många gillar den så prova gärna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Uriel
10/13/15, 2:03 PM
#3

Då får dom vara blandsvampar. Tre fick jag slänga som var maskangripna, men resten var fina. Konstigt nog var alla insamlade soppar denna dag också helt utan maskangrepp!😃

Tack så mycket för svaren :))

Tant Grön
10/13/15, 2:47 PM
#4

Förra året fanns nästan ingen mask här, inte ens i ganska stora Karl Johan. I år är det mask till och med i kantarellerna. Någon annan svamp finns knappast här i år.

Den godaste svamppaj jag någonsin gjort, i den blandade jag kantareller, karl johan, blodriska, smörsopp, och rödgul taggsvamp. I pajdegen hade jag ost.

Upp till toppen
Annons: