Annons:
Etikett09-svampbilder
Läst 1990 ggr
stocken62
9/25/15, 4:44 PM

vilken svamp är detta ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

hej !

här kommer en till,,som jag undrar över,,växte en ännu större bredvid !

Annons:
stocken62
9/27/15, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Tant Grön
9/27/15, 11:42 PM
#2

Någon slags riska. Kanske mandelriska?

TinaNordberg
9/28/15, 10:54 PM
#3

Ja det är mandelriska. Jättegott för den som gillar skaldjurssmaken.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Elisabeth A
10/4/15, 6:13 AM
#4

Åh, mandelriska alltså! Såg ett helt gäng såna och tyckte att de luktade så gott, men osäker som jag blev vågade jag inte plocka. Kanske törs nästa gång :) smakar den skaldjur? Luktar ju mycket godare… (är vegetarian!) några tillagningsförslag?

TinaNordberg
10/4/15, 9:34 PM
#5

Den blöder ofta rikligt med vit saft, som luktar sill, skaldjur. Doften går inte att ta fel på.

Den bör tillagat med lång kok/stektid ca 20 minuter då den är riktigt hårdsmält.

Den kan tillagas på många sätt, mina smaklökar säger: stek i smör på ganska svag värme så det inte blir allt för brunt ca 10 min. Slå på grädde, creme fraice låt småputtra ca 10 min. Klipp i dill. Gott till pasta gärna färsk eller bakpotatis. Även till varma mackor.

Förvälld svamp går bra att frysa i täta påsar annars luktar det sill i hela frysen :)

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Elisabeth A
10/5/15, 7:14 PM
#6

Det där med sillen låter oroväckande 🤢 kanske håller mig till de svampar jag brukar plocka…

Annons:
Zepp
10/5/15, 8:18 PM
#7

Mums.. smakar som inlagd sill!😮

Tänk dig en svampsås till din älgstek.. där gör sig sillsmaken rätt bra! 🤪

Nämenaltså.. soppar kan man i princip äta och de är lätta att lära sig.. men man får nog vara finne för att uppskatta riskor och kremlor.. vilka de för övrigt lär ha saltat in, när det begav sig förr i tiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tant Grön
10/5/15, 9:29 PM
#8

Saltade riskor, urvattnade och stekta är jättegott. Fast mandelriska har jag inte provat, gillar inte sill.

Zepp
10/5/15, 9:31 PM
#9

Är det lika gott som Memma så avstår jag tills vidare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tant Grön
10/5/15, 9:38 PM
#10

Memma är inte så gott, men svampen är faktiskt god. Blev bjuden av en finsk kompis en gång. Tror det var pepparriska och skäggriska.

Upp till toppen
Annons: