Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 11710 ggr
MoaL
8/8/15, 5:55 PM

Är alla taggsvampar ofarliga?

Finns det någon giftig art av taggsvamp?

Jag och min mamma var på jakt efter gula kantareller i förrgår (hittade massor!!), och stötte då och då på stora grupper med "fuskisar" (det blev vårt smeknamn på dem), svampar som var väldigt lika mindre kantarellexemplar från ovan, men som hade taggar undertill. Många av dem lyste nästan lika gyllene som gula kantareller gör.

Efter lite googling verkar det som att vi har hittat rödgul taggsvamp, eller vad tror ni? Och såvitt jag har förstått är de ätbara. 🙂 Nästa gång ska vi plocka med oss dem, samt såklart fota dem så att vi kan få bekräftat att det inte är något man inte bör äta.

Idag har vi för övrigt plockat goliatmusseron och brödticka 👍, och igår pepparriskor och en enda stackars karljohan. De sistnämnda lyser med sin frånvaro i år. 😕

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Zepp
8/8/15, 5:58 PM
#1

En del taggisar kan vara beska som sjutton!

De andra smakar som regel inget ting.. de är sk blandsvamp, dvs mest utfyllnad.

"Taggsvamparna kännetecknas av att de har taggar där deras basidium växer och av att de oftast är mycket sega i sin konsistens. De är inte giftiga, men bara ett fåtal arter är eftersökta som matsvampar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taggsvampar

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
8/8/15, 6:00 PM
#2

Det ni hittade var med stor sannolikhet rödgul taggsvamp, den arten är god. Mig veterligen finns det inga giftiga taggsvampar, bara mer eller mindre goda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TjockaBerta
8/8/15, 6:01 PM
#3

Jag plockar blek taggsvamp och ned rödgula. Utmärkt blandsvamp.

>>>Malum domesticum<<<

VildaVittra
8/8/15, 6:06 PM
#4

#1 Smaken är ju som baken, själv väljer jag taggsvamp framför kantareller alla gånger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
8/8/15, 6:11 PM
#5

Tack så jättemycket för alla svar! Åh vad kul, ännu en svamp att plocka. 😃

Och vad gäller beska.. Varken jag eller min mamma är känsliga där, för oss smakar det skog och vilt. ^^ Idag plockade vi bland annat en brödticka som var enorm, säkert nästan en och en halv tallrik i storlek. Vi kunde inte låta bli, för i alla fall häromkring har vi aldrig tidigare hittat några som inte har varit värsta släktträffen för skogens alla maskar och larver. 😮 Och den var superfin, inte en enda mask i sikte. Vi hittade även ett gäng maskfria små exemplar som vi plockade, men enligt allt man läst ska ju stora brödtickor vara typ oätliga för att de är så beska. Visst, den var hyfsat besk, men det gav den bara mer viltsmak. Vi gjorde en stuvning tillsammans med en goliat, lite vitlök, salt och grädde, som vi la på rostat bröd. Nomnomnom… 🤤😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sindri
8/8/15, 6:24 PM
#6

Men goliat……….vet du vilken förmögenhet du hittat!!!! Lyckostar. Var på besök i Norrbotten för några år sedan och hittade en del. Har fortfarande kvar lite torkad, väntar på högtidligt tillfälle.

Vissa klassar blek taggsvamp som godare än kantarell. Jag blandar gärna de båda om jag har ont om kantareller. Den rödgula brukar ofta vara väldigt angripen.

I år borde vara ett toppen år för Karljohan, men man måste nog ligga i bakhåll för att få dem precis när de stiger upp ur marken. Har sett många "skelett" vilket måste bero på alla sniglar som frodats i år.
Det gör att man tyvärr måste plocka kantarellerna som små också, lämnar man dem på tillväxt så kommer sniglarna alltid före.

Men jag ser fram emot trattisarna senare i höst, de brukar inte vara så snigelangripna.

Annons:
MoaL
8/8/15, 8:03 PM
#7

#6 Haha, vi vet. 😃 Vi plockar goliat varje år, bor i Västerbotten och här finns en hel del. Men det finns "fuskisar" där också, som liknar goliaten (någon som vet om deras "dubbelgångare" är giftiga?). Tur att goliatmusseronen har en sådan speciell doft. 😍

Vi har aldrig plockat någon taggsvamp tidigare, så jag har ingen aning om hur de smakar. Nu när jag vet att ingen taggsvamp är farlig är det ju möjligt att testa sig fram. Hur brukar du tillaga dem när du ska äta dem?

Nej, här var förra året helt galet rikt på karljohan och liknande stensoppar (är ärligt talat dålig på att se skillnad mellan t ex rödbrun stensopp och karljohan), men i år har jag inte sett många. Jag läste något om det i någon tidning också, att det kommer att bli ett år rikt på kantareller, men inte på karljohan, för att det har varit så regnigt och kallt. Än så länge verkar det stämma i alla fall, men vem vet. De kanske kommer. 🙂 Mängder med vackra pepparriskor finns det i alla fall, det gör riktigt ont att lämna kvar dem. Och massvis med gula kantareller, det är helt underbart.

Häruppe har vi inte några problem med sniglar, så kantarellerna kan bli stora utan att någon snigel mumsar i sig dem. När vi jagade svamp häromdagen tror jag att jag hittade och plockade bort två sniglar från kantarellerna, och de hade inte hunnit göra just någon skada på svamparna så de hamnade i korgen. 👍

Jag längtar också efter trattisar, så himla gott.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

VildaVittra
8/8/15, 8:07 PM
#8

#7 Taggsvamp påminner om kantareller i konsistensen, men har inte kantarellens dominerande smak, utan den smakar fint och milt, mer i stil av en sopp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
8/8/15, 10:15 PM
#9

Av taggisar tror jag bara ni skall äta de bleka och de rödgula.
Taggsvamp och kantareller hör till de svampar jag inte torkar, utan jag sätter dem på svag värme i en kastrull så vattnet får sjuda bort. Sen fryser jag in de jag inte smörsteker, och äter som tillbehör eller gör sås på.

Rödbrun eller brun stensopp är det "riktiga" namnet. Namnet Karl-Johan fick de när vår förste Bernadotte-kung flyttade hit. Han älskade dem och gjorde dem populära i Sverige.

VildaVittra
8/8/15, 10:19 PM
#10

#9 Både fjällig taggsvamp och motaggsvamp räknas som matsvampar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
8/8/15, 10:22 PM
#11

Oooops! De har jag inte ens sett! Eller förresten fjällig…är det den som är mörkbrun? Har du provat?

VildaVittra
8/8/15, 10:25 PM
#12

#11 Jag har tyvärr bara hittat "utgångna" exemplar, men fjällig är mer fläckig än bara brun. Det finns bruna taggsvampar också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JazzBass
8/24/15, 11:18 PM
#13

Blek och rödgul taggsvamp hör till mina absoluta favoriter, man hittar ofta rätt stora mängder av dem och de är nästan lika sällan maskangripna som kantareller. Själv tycker jag om den något fastare konsistensen jämfört med kantareller, och smörstekta med lite salt på blir de fantastiska! 🙂 Eventuellt kan det löna sig att undvika de största och äldsta exemplaren, men jag har ännu inte stött på nån taggsvamp som smakat direkt beskt som sett bra ut när jag plockat dem.

Fjällig taggsvamp har jag ofta hittat men har aldrig tillrett, kanske främst för att den inte räknas som nån speciellt bra matsvamp. Kanske man ändå borde prova nån gång?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TinaNordberg
8/25/15, 10:50 AM
#14

Jag har testat fjällig taggsvamp, de är ofta stora och fina, sällan angripna av insekter. Jag förstår insekterna för svampens speciella smak är svår att komma överens med. Inte ens de små på max 5 cm är goda.

Har försökt att lägga in som sill, ett kul försök men de vann ingen större kärlek.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

VästkustFia
9/7/15, 6:21 PM
#15

Jag plockar alltid rödgul taggsvamp när det finns. Vissa år är de vanligare än de bleka. De rödgula är aningen beskare men smakar väldigt gott stekta tillsammans med lite hackad lök - och tärnad potatis om man känner för pyttipanna.

Fjällig taggsvamp har jag aldrig hittat. Men har också sett recepten där man lägger in dem som sill, det skulle vara roligt att smaka nån gång. Jag brukar tycka om ovanliga saker så kanske skulle jag gilla det bättre än #14 .  Om jag förstått det rätt "tål" den svampen starka kryddor så jag hade nog tagit med lite vitlök och chili i inläggningen ☝️

[Forest]
9/7/15, 10:04 PM
#16

Här plockar jag alltid taggsvamp om jag hittar, jag tar bort taggarna då dessa annars kan ge lite beskare/starkare smak. Jag tycker det är fin svamp ber kött i dom än kantareller, jag hittar oftast vita och gula taggsvampar.

TinaNordberg
9/8/15, 10:14 AM
#17

Just nu har jag hittat gott om mycket fina bleka taggsvampar i Västmanland.

Kan vara värt att gå ut och leta.

Visar bild på en lite rolig taggsvamp, örtaggsvamp. Växer på gran och tallkottar som ligger nere i jorden. Har cirka 6 cm hög hårig fot och en sammetshatt på. ca 15 mm bredd.

Den här är dock en trilling det ser man inte så ofta. De är ruskigt seg och bara ögongodis.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
9/8/15, 11:20 AM
#18

Märklig svamp det där! 🙂

I början av augusti hittade jag massor av blek taggsvamp i skogarna kring min sommarstuga i Nagu i Finland. Blev förvånad då jag tidigare endast hittat enstaka exemplar så tidigt. Några större mängder har jag tidigare år hittat först ganska långt in på hösten, främst i oktober.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TinaNordberg
9/8/15, 11:55 AM
#19

Trevligt med Nagu, jag är född i Korpo, var där i somras. Nästan grannar.🙂

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
9/8/15, 12:17 PM
#20

Ser man på! Nästan grannar då ja. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: