Annons:
Etikett09-svampbilder
Läst 1855 ggr
dumbell
8/8/15, 5:01 PM

Sopp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, rätta mig gärna om jag har fel. Men visst är dessa ätbara soppar?(växte nära varann)

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Annons:
VildaVittra
8/8/15, 5:08 PM
#1

Jupps, det är soppar. Med soppar har man två saker att undersöka innan man slänger dom i stekpannan. De ska inte vara rosa (vilket en giftig soppart är) samt så ska de inte smaka illa.

De är helt uppenbart inte rosa, så smaka på en liten bit och om den smakar bra är det bara att glufsa i dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dumbell
8/8/15, 5:16 PM
#2

Smakar illa?hur? Tack för svar

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

VildaVittra
8/8/15, 5:18 PM
#3

Du kommer märka det. Det smakar så vidrigt att man spottar ut den. 🤢

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dumbell
8/8/15, 5:23 PM
#4

Ja var ju inte jättegod iaf.. Litar dock inte på mina smaklökar nu när jag är sjuk.. Börjar bli förvirrad nu..

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

[Forest]
8/11/15, 11:11 AM
#5

Ett bra tips är om man är osäker brukar det finnas svampkurser att gå. Skulle inte plocka svamp och äta om jag var osäker 🥵

Sindri
8/11/15, 10:45 PM
#6

Oj, jag skrev svar här för några dagar sedan - vart tog det vägen?

Det är med all sannolikhet soppar. Brun stensopp är den vi i dagligt tal kallar Karl-Johan, eftersom vår första Bernadotte-kung var så förtjust i den och gjorde den riktigt populär. Jag hittar ibland stensoppar som är mer rödbruna, och så dessa som dina, lite ljusare. De är lika goda.

Sedan finns det tegelsopp, aspsopp och björksopp som är ätliga. Gallsopp är inte giftig, men smakar rejält illa. Tror det är djävulssopp som Vilda Vittra syftar på.
På den här sidan har jag lärt mig mycket om svampar
http://svampguiden.com/default.asp
Den är just nu under renovering, men blir säkert lika informativ som förr när den är klar.

En bra svampbok är annars en lönsam investering.

Annons:
TinaNordberg
8/12/15, 3:05 PM
#7

Det är nog så att det är gallsoppen som kan förstöra en hel måltid.

Den har ljust rosaaktigt sporlager, tydligt ådernät på foten. 

Det är inte farligt att smaka en liten bit, den är rejält besk.

Djävulssoppen är  sällsynt finns på Öland o Gotland.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: