Annons:
Etikett05-giftiga-svampar
Läst 10701 ggr
TjockaBerta
4/15/15, 12:15 PM

Murklor

Snart är det dags för murklorna. Förr plockade man dem gärna men nu är de klassade som giftsvamp om jag inte har helt fel. 

Är det någon här som ändå brukar plocka och förvälla dem för att sedan använda dem i matlagningen?

De är ju väldigt  goda 🤐

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[HundochKatt]
4/15/15, 12:19 PM
#1

Stenmurklor ska man inte plocka längre, men däremot kan man plocka toppmurklan. Som inte har giftet som stenmurklorna har.

TinaNordberg
4/16/15, 10:56 AM
#2

Jag har en del torkade sedan några år tillbaka och har försökt att samla mod till mig till att tillreda den. Tror att det inte blir av, tyvärr det är ju som du skrev, så gott.

Man ska nog låta bli tycker jag

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TjockaBerta
4/16/15, 1:01 PM
#3

Jag har bekanta som plockar dem varje vår som de alltid gjort. :)

>>>Malum domesticum<<<

Taggeman
4/20/15, 9:05 PM
#4

Jag har ätit murklan med god aptit. 😮 Den fick torka några månader på en vind o sen förvälldes den med vatten 2 ggr. Sen blev det en god stuvning 😛

Jag sitter o skriver här fortfarande så det gick bra trrrrrororro jag. 🤪

En seg Metro  tråd uppkoppling att läsa om svampen. http://www.metro.se/nyheter/giftig-delikatess-tittar-fram/Hdzods!MZZkwB86g5R56fUagLZjIg/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

TjockaBerta
5/14/15, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dagens skörd! Och nej, jag tänker inte äta dem.

>>>Malum domesticum<<<

Taggeman
5/14/15, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Funderar på om det är murkel år för jag fann några på tomten med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
TjockaBerta
5/14/15, 4:26 PM
#7

Hur ofta är det murkelår? Vi kom hit i juli 07 och jag har aldrig sett murklor här tidigare. De här växte precis utanför tomten. I och för sig har vi fällt många träd så vi får in mera ljus nu.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
5/15/15, 11:52 AM
#8

I morse tog grannen och jag en tur i skogen. En halv kasse med stenmurklor fick vi ihop.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
8/4/15, 8:32 PM
#9

åh, murklor som är så goda. Jag plockar dom inte då jag alltid haft mamma som alltid fått dom och lagat till dom men hon har gott bort så murklor blir det inga mer för min del. Jag älskar ha dom i brunsås

TjockaBerta
8/4/15, 8:47 PM
#10

#9 Visst blir det god sås och som soppa är det underbart gott. Tråkigt med din mamma. Nu får du skapa egna traditioner.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
4/7/16, 6:02 PM
#11

Jag läste nyss att man redan hittat murklor. Nu vill jag till skogen och se om det finns några. Säsongen har börjat!

>>>Malum domesticum<<<

Elisabeth A
4/12/16, 7:28 AM
#12

Har hittat stenmurklor förra veckan, numera plockar jag dom inte, men det är alltid kul att hitta dom :)

TjockaBerta
4/12/16, 7:31 AM
#13

#12 Vad roligt. Jag ska ut i skogen i helgen och leta.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[loveisall]
4/14/16, 1:35 PM
#14

Var brukar dom tycka om att växa i för skogsmiljö?

[HundochKatt]
4/28/16, 2:16 PM
#15

Hittade 2 st murklor häromdagen, stenmurklor. Men vågar inte plocka och laga till dem. Det är visst lite rysk roulett med dem. Olika giftiga.

[loveisall]
4/28/16, 4:55 PM
#16

Jag köpte en gång murklor på burk på Ica. Hur är det med sådana? Är dom också fortfarande giftiga?

TjockaBerta
4/28/16, 5:21 PM
#17

#16

Det ska vara förvällda och gå att äta. Om jag inte minns fel får de inte säljas i Sverige länge.

>>>Malum domesticum<<<

[loveisall]
4/28/16, 6:37 PM
#18

Finns på Ica Maxi. Hände dock inget när jag åt, men kroppen lagrar ju gifter av de slaget har jag för mig

[HundochKatt]
4/28/16, 6:46 PM
#19

Det kan ju kanske vara toppmurklor som säljs på burk. De har jag för mig är inte giftiga?

[loveisall]
4/28/16, 7:00 PM
#20

Ja, det måste det varit. Hur är det med att äta såna?

Annons:
[HundochKatt]
4/28/16, 7:43 PM
#21

Toppmurklor ska inte vara giftiga och behöver inte förvällas. Önskar att jag hittade sådana…

[loveisall]
4/29/16, 9:36 AM
#22

Toppmurklor

Toppmurklorna (Morchella spp.) inleder svampsäsongen om våren tillsammans med stenmurklan (Gyromitra esculenta). Toppmurklorna påminner om stenmurklan, men då man jämför dem sida vid sida skiljer de klart från varandra.

Toppmurklans (Morchella elata) hatt är avlång med en spetsig topp. Ytan har längsgående åsar. Hatten på rund toppmurkla (Morchella esculenta) är klotformad. Rund toppmurkla är sällsyntare än toppmurkla och växer längre söderut.

Toppmurklorna har brun, ihålig hatt och kanten är fastväxt i foten. Den ljusa foten är smal och slät eller något ojämn. Köttet är tunt och sprött. Toppmurklornas smak är mild och doften är svag.

I naturen växer toppmurklor på liknande platser som stenmurkla. Därtill kan man hitta dem bland annat i lundar och på brandplatser. Man kan stöta på dem på överraskande platser, såsom i parker, trädgårdar eller på gårdar i allmänhet, eftersom de utnyttjar platser som har omvandlats av människan.

Halvodling av toppmurklor, det vill säga att man ger näring åt mycelet på lämpligt förmultnande material på samma sätt som med stenmurklor, lyckas inte ofta. I en grop på växtplatsen kan man ändå kasta äpplen, lövförna eller kalk som verkar påskynda toppmurklornas tillväxt. Något år kan man få en rekordskörd på växtplatsen, året därefter blir det kanske endast några svampar.

Det lönar sig att torka den nyckfullt växande toppmurklan, då kan man spara den i flera år.

Vindlad toppmurkla (Verpa bohemica) påminner om toppmurklorna, men dess fot är betydligt längre än hatten. Hattens kant är inte fastväxt i foten, utan är klocklikt fri.

TjockaBerta
5/6/16, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och där var de ju

>>>Malum domesticum<<<

Taggeman
5/6/18, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ja nu är det stenmurkel säsong igen men i år låter jag dom vara pga. att det kan va rysk roulette att plocka dom.  En del kan va väldigt giftiga och det går inte att koka bort giftet.

Citat "Men jag fick också veta att ibland kan man även hitta vissa murklor som har minst 400% MER av den normala giftdosen av gyromitrin (formellt namn: acetaldehyd N-methyl-N-formylhydrazon). Alltså minst 5 gånger så mycket gift som i de ”vanliga” stenmurklorna. 

Inte ens expert-mykologerna vet riktigt varför en del murklor blir så otroligt giftiga, det kan bero på extremt väder, särskilda växtplatser eller något annat. 

I de fallen hjälper inte ens  torkning och tre förvällningar för att få bort giftet, vilket jag är ett olyckligt exempel på. " **https://forsnashemman.blogspot.se/p/stenmurklor-aldrig-mer.html
**
http://svampguiden.com/art/visa/gyromitra_esculenta

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: