Annons:
Etikett05-giftiga-svampar
Läst 24971 ggr
[MikaelaR]
2014-11-13 15:49

har du råkat få i dig giftsvamp?

Har du råkat få i dig någon giftig svamp? vilken, och hur gick det? hur råkade du plocka och äta av den?

Annons:
TinaNordberg
2014-11-18 10:38
#1

Lite trögt med svar här, kan iaf säga att jag har klarat mig.

Tycker att det vore bra om  de som råkat illa ut berättar, det kan ju varna andra. Viktigt att berätta  viken art det handlade om, om ni vet.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[MikaelaR]
2014-11-18 12:24
#2

#1 Jo jag märkte att det tog lite tid men sen är det nog inte många alls som ätit en giftsvamp fast det finns säkert någon här inne som råkat göra det

TjockaBerta
2014-11-21 09:55
#3

De som råkat äta giftsvampar kan av förklarliga skäl inte delta i den här tråden ;D))))

>>>Malum domesticum<<<

fridaas
2014-11-27 00:54
#4

Min styvfar fick i sig vit flugsvamp för tre år sedan. Han trodde det var en champinjon, ovan svampplockare som han var och hon som var med honom trodde också att det var en champinjon. De trodde först att de antingen fått magsjuka eller blivit matförgiftade av hamburgaren de ätit tidigarr på dagen. Men då de började få väldigt ont i magen och det rann ur båda ändarna och de började bli uttorkade sökte de runt lite på symtomen på nätet och kom fram till att det nog var vit flugsvamp de ätit. Det blev en resa till akuten där det togs en massa prover och tester, ekg, leverfunktion, njurfunktion osv, samtidigt som de blev fullproppade med kol och andra mediciner. För min styvfar gick allt bra, han fick vara kvar på sjukhuset i 3dar för observation. För kvinnan gick det lite värre, hon fick en allergichock mot medicinerna, så hela hon svullnade upp och fick väldigt svårt att andas, så de fick hjälpa henne med det. Njurarna och levern tog också stryk (fast pga svampen), hur det gick sen vet jag inte då de delade på sig kort därefter, allt jag vet är att hon fick vara kvar på sjukhuset i 2veckor.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

TinaNordberg
2014-11-27 10:36
#5

Ja, där ser man hur lätt det kan hända och det kunde ha blivit mycket värre.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Anonym
Anonym
2015-10-18 02:42
#6

Puttar upp tråden:)

Annons:
tlover
2016-01-02 19:57
#7

Det beror på vad man menar. När jag var liten åt jag stenmurkla några gånger, min pappa älskade murklor.

Själv undviker jag murklor även om jag skulle testa en toppmurkla om jag såg en men murklor är inte goda enligt mig.

Jag har däremot aldrig plockat fel, jag trippelkollar med en bra svampbok allt som jag inte kan helt utantill.

l'm back

VildaVittra
2016-01-31 18:52
#8

Nej, jag har aldrig fått i mig giftsvamp, för jag äter bara svamp om jag vet att den som plockat den kan sin hobby. Så det blir mest svamp jag plockat själv, men även från mamma eller hennes ex.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[loveisall]
2016-04-14 13:39
#9

Jag har inte fått i mig giftig svamp, men jag upptäckte att jag fick magont av trattkantareller, men om man först förväller och sköljer lite så går det bättre och använder du torkad svamp,  låt svampen svälla i en kopp, häll bort vattnet/skölj innan användning. Då gick det bra.

Tant Grön
2016-04-15 00:06
#10

#9 Är du säker på att det var trattkantareller?

tlover
2016-04-15 08:14
#11

#9 Vissa har svårt att smälta svamp vilket kan ge magont. På samma sätt som att vissa har svårt att smälta bönor, kött etc

l'm back

[loveisall]
2016-04-15 14:38
#12

#10 Ja det var trattisar.  Hände flera gånger innan jag fattade sambandet 😃

Upp till toppen
Annons: