Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 2216 ggr
[MikaelaR]
2014-10-24 09:01

Är du Rädd för svamp?

Är du rädd för svamp? ja då menar jag ju att äta svamp kan vara lika med döden om man har otur jag har hört om erfarna svampplockare som råkat illa ut när dem plockat fel även om det händer ganska sällan så kan det ju hända vem som helst. Känner du dig orolig efter du ätit den svampen du plockat eller är du helt säker? vågar du äta svamp andra har plockat?

Annons:
Evelina!
2014-10-24 09:03
#1

Plockar bara kantareller, så känner mig rätt så säker när jag plockar/äter svamp.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[MikaelaR]
2014-10-24 09:04
#2

#1 Finns det inte någon förväxlingssvamp med kantareller? eller det kanske var trattkantarell som hade en förväxlingssvamp som var lik. Men ja vanliga kantareller är nog ett ganska säkert kort om man är osäker av sig :)

tlover
2014-10-24 09:05
#3

Jag är inte rädd för svamp, svampen blir mat först då jag vet vad det är (och det är ätbart)  så jag ser inte varför jag skulle behöva vara rädd.

Dom som jag vet som plockar svamp gör på samma sätt (dvs är säker innan det blir mat) så jag är inte rädd hos andra heller.

edit: #2 kan man svamp så kan man inte förväxla kantareller.

l'm back

[MikaelaR]
2014-10-24 09:06
#4

#3 Japp men även folk som är helt säkra kan ju ha fel det är säkert ovanligt men det händer ju.

tlover
2014-10-24 09:08
#5

#4 Man kan köra med svampar som bara kan förväxlas med ätliga el oätliga svampar och inte giftiga. Tex soppar.

l'm back

[MikaelaR]
2014-10-24 09:10
#6

#5 Ja det går ju

Annons:
dufva
2014-10-24 09:20
#7

Visst går det att göra misstag om man blir lite för modig 😃

Jag råkade sätta i mig en kamferspindelskivling i tron att det var en musseron för många år sen

Ingen katastrof men jag blev lite sjuk av det

Kör man med säkra kort som soppar finns inget som är riktigt farligt utan som värst illasmakande 😃

JazzBass
2014-10-24 10:12
#8

Nej, jag vill vara helt säker på svamparna jag plockar och är noggrann med artbestämningen om det är fråga om en för mig ny svampsort. Undantaget (bland de svampar jag plockar) är kanske kremlor, som jag ofta tycker är svåra att artbestämma exakt. Smaktestet avslöjar dock om det är en ätlig kremla eller inte. Starkt smakande kremlor plockar jag inte. Svampar som lätt kan förväxlas med giftiga arter plockar jag inte. Föränderlig tofsskivling lär t.ex. vara god, men då den dödligt gifta gifthättingen är väldigt snarlik tar jag inte risken och plockar dem.

Tjejen är dock lite skeptisk ibland till min svampentusiasm, t.ex. då jag hade plockat två sorters champinjoner i somras. Jag informerade om att det kan vara vettigt att vara restriktiv med de gulnande champinjonerna p.g.a. att de anrikar kadmium, medan de rodnande inte ska vara nåt problem i det avseendet. Hon vill ändå inte äta någondera, även om jag är helt säker på att de är ätliga champinjoner bådadera. Hon är generellt lite skeptisk till svampar p.g.a. miljögifter som de kan innehålla, men äter ändå välkända arter utan problem som hon tycker är goda, som kantareller, trattkantareller och butikschampinjoner… 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: