Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 3293 ggr
viktoria91
2014-09-27 20:02

Svampställen!

Hej! Jag bor i Helsingborg i nv Skåne och undrar om någon vet något bra kantarellställe i närheten?'

Annons:
Niniz
2014-09-30 13:34
#1

Och du tror att någon delar med sig av det i så fall….Förlåt var tvungen att skriva det :P (Nästan) Det kanske bara jag som är så snål att jag håller mina svamp ställen gömda tills jag ligger på min dödsbädd eller flyttar från området. Jag bor hur som helst i norra halland så jag behöver inte ha dåligt samvete över att jag inte vill dela med mig av mina kantarell ställen :) Grannar som hittat MINA svampställen och plockat rent är det värsta jag vet ;)

Mitt råd är att ge dig ut om leta om du inte redan gjort det. Förr eller senare hittar du nog några ställen :)

viktoria91
2014-09-30 13:57
#2

Tyvärr gör ju ingen det, typiskt egoistisk folk att inte dela med sig något till andra.

Klart jag har letat men hittar ju inget annars hade jag inte skrivit här.

Niniz
2014-09-30 15:08
#3

Kanske dåliga erfarenheter? Inte så kul att berätta om ett svampställe för någon och sedan finns där ingen svamp någonsin igen…  (jag är nog inte den enda som varit med om det)

Ge inte upp, fortsätt leta :) Kan dröja ett tag innan man hittar något… Annars kanske du kan fråga grannar/vänner med om du inte redan gjort det? Vet hur det känns, flyttade för några år sedan och lämnade alla mina svampställen bakom mig och här hittar jag nästan aldrig just kantareller. Tror det växer sämre här helt enkelt. Eller så är grannarna i farten igen och plockar rent! :P

JazzBass
2014-10-01 08:18
#4

Nej, det är nog få som delar med sig av sina svampställen. Jag gör det enbart med närmaste familjen, då t.ex. jag och brorsan ibland är ute och plockar svamp samtidigt. Kanske du kan åka ut i skogen med föräldrarna, nåt syskon eller nån annan svampintresserad? Själv har jag "ärvt" en del svampställen av mormor som visade dem åt mig för 20-30 år sedan. Vissa av dem är idag förstörda p.g.a. avverkning, men inte alla.

Ett tips är att kolla upp i nåt kartprogram med satellitvyer var det finns lite större skogar, och köra ut och kolla in dem. Oftast hittar man nånting, och ju fler arter man känner till, desto lättare fyller man svampkorgen. Tänk på att många arter kräver speciella träslag att växa tillsammans med, så blandskogar är nog att föredra. Helst såna som inte är så kraftigt gallrade eller invaderade av sly, ormbunkar eller så, utan med relativt bar eller mosstäckt mark. Det är lättare att röra sig i sådana skogar också.

Här var jag bor, i Finland i höjd med Umeå, är många skogar väldigt steniga, ungefär som så kallade djävulsåkrar med mjuk mossa runtomkring. Riktigt svårt att röra sig i de områdena, och de är oftast väldigt svampfattiga dessutom. Direkt när man kommer till områden med lite fastare och jämnare mark brukar man dock hitta nåt. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Nelley
2014-10-07 17:06
#5

Hemliggtttt

Upp till toppen
Annons: