Annons:
Etikett13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 2890 ggr
Gronstedt
2014-09-26 10:41

Saltade riskor?

I min svampbok står det om ett antal riskor att  de inte räknas som matsvamp i Sverige, men att man i Östeuropa och Finland ofta samlar in dem och saltar in dem. Någon här som har provat att göra detta?

Annons:
TinaNordberg
2014-09-26 11:48
#1

Jag saltar varje höst in ett gott lager med : pepparriska, skäggriskor och skogstiskor. Eftersom jag inte har så bra utrymme att förvara burkar med saltsvamp fryser jag dem, tycker det går lika bra. 

Brukar inte laga till dem som annan svamp, stekning såser o stuvningar, tycker inte det är gott.

Använder saltsvampen i finsk risksallad (finns många recept på nätet),

eller ättiksinläggning och marinader. Inläggningsprincip som sill, viktigt att svampen får koka i lagen ca 10 min för hållbarhetens skull. Tar  de 

kryddor vi gillar, lök, vitlök, rosépeppar, lagerblad, nejlikor. bara att testa.

Jag kokar ur det skarpa o bittra i rikligt med vatten i ca 20 min innan saltning. Kokning också för att det ska bli mera lättsmält.

OBS att skogsriskan färgas ofta skarpt grön fläckvis vid kokning, inget att bry sig om.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Gronstedt
2014-09-26 11:53
#2

Spännande! När du saltar in, gör du som med surkål då? Varvar svamp och salt och låter vätskan dras ut?

TinaNordberg
2014-09-26 11:59
#3

Jag läger de kokta svamparna i en plastlåda med lock strör på salt o rör om. Sedan får de ligga ca tre dygn i kylen o gotta till sig.

Det är inte så finnarna menar att man ska salta de gör som du säger varvar färsk svamp med salt. Det behöver  längre tid på sig och stjäl plats i kylen. Förkokt svamp har ju krymt avsevärt.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: