Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 2969 ggr
Gronstedt
2014-09-25 09:38

Säkra skivlingar?

Sopparna lider mot sitt slut här, men skivlingar dräller det av, och dem är jag inte alls säker på (utom kantareller). Varje gång jag examinerar någon så visar det sig vara någon vansinnigt giftig pluggskivling, eller i bästa fall en oätlig bokkremla. Eller så ser de ut som vilken genomsnittsskivling som helst och jag kan inte bli tillräckligt säker för att våga mig på dem.

Igår var jag säker på att jag hittat några brunkremlor - vartenda tecken stämde, inklusive växtplatsen - men när jag smakade var den otroligt beskt och brännande, med en smak som satt länge kvar i munnen.

Finns det några enkla, säkra skivlingar som man inte riskerar att göra sig olycklig på?

Annons:
TinaNordberg
2014-09-25 11:48
#1

Inget i svampskogen är enkelt och säkert förrän man kan det, om ens då.  Jättesvårt att ge tips här,kantareller är nog de som är lättast att känna igen. Likaså trattkantareller men vad jag kan förstå vill du gå ett steg längre.

Överlag kan man säga att milda kremlor är ätliga men då får man gå på några minnesbara bitförsök.🤮

Fårticka är lätt att känna igen,endast brödtickan som inte är vit eller vitgrå utan mera åt svagt orangerosa hattfärg att förväxla med.

Rimskivling som förut hette rynkadtofsskivling är en god svamp.

Lätt känna igen är citrongul slemskivling, lite slemmig men när man skrapat foten och dragit av hatthuden bör man lägga dem så de inte kommer i komtakt med andra svampar i korgen. Den missfärgar andra svampar så de får svarta fläckar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
2014-09-25 13:32
#2

Kremlor är ganska svåra då många arter liknar varandra men kan ha helt olika matvärde. Själv har jag precis börjat få koll på några enstaka arter som t.ex. gulkremla och grönkremla. Även guldkremla borde vara rätt enkel att identifiera. Smakprovet är inte så hemskt tycker jag (även om vissa jag smakat på varit väldigt starka i smaken), och kremlor som svampgrupp är ju lätta att känna igen. Svårast tycker jag alla röda/lila/rosa-aktiga arter är, de liknar varandra väldigt mycket och de flesta man ser är av den typen. Det känns lite som att man måste smaka på alla exemplar för att vara säker på dem. Synd att kremlorna rätt ofta är ganska medfarna när man ser dem i skogen, sällan man hittar ett helt intakt exemplar.

Riskor är också rätt enkla att känna igen bland skivlingarna. Själv har jag bara plockat blodriskor, som lätt känns igen på att de blöder en morotsliknande saft och växer i mängder på ett ställe jag brukar röra mig på, men det finns fler ätbara svampar i den här gruppen. De flesta måste bara kokas i rikligt med vatten innan anrättning. Undantaget är blodriskorna och mandelriska (om jag minns rätt) som kan stekas direkt om man vill.

Stolt fjällskivling ser man inte så ofta, men också den är en rätt lätt sort att känna igen. Där lönar det sig att kolla in också förväxlingsarterna, men ingen blir lika stor som den stolta fjällskivlingen.  Samma sak gäller för champinjoner. Exakt rätt art kan vara lite knepigt att bestämma, men vet man om champinjonerna är gulnande eller rodnande, och har lärt sig känna igen de två giftiga arterna, båda gulnande, så är det inget större problem att plocka champinjoner. Ser man skillnad på brunsvart och vitt (tänker förstås på lamellernas färg) så ser man skillnad på vit flugsvamp och champinjoner. 😉

En art jag nyligen börjat plocka är sotvaxskivling, finns en skild tråd om den. Den verkar dock oftast vara hårt angripen, så jag vet inte hur ivrig jag ska vara på den här i framtiden. Har inte smakat på den ännu, men de torkade svamparna doftar väldigt gott.

Sedan om man går bort från området skivlingar så finns det ju fårtickor som Tina nämner, och taggsvampar som är mycket bra matsvampar och lätta att identifiera. Blek taggsvamp hör klart till mina favoriter, och inte sällan hittar man mycket när man stöter på arten i skogen. Plus också för att de sällan är angripna.

Svart trumpetsvamp är en sista art jag vill ta upp. Den är ofta svår att upptäcka samt rätt sällsynt, men det är nog en av de mest exklusiva svamparterna smakmässigt. Gör sig bäst som torkad. En gräddig soppa eller sås på svart trumpetsvamp är himmelskt gott!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gronstedt
2014-09-26 09:42
#3

Efter noggrant studium av svampboken, så verkar det i alla fall svårt att ta livet av sig med kremlor och riskor i alla fall 😇. Så jag får väl börja prova lite försiktigt med sådana.

TinaNordberg
2014-09-26 11:53
#4

Ja du kommer sbsolut att klara livhanken, kanske bara lite bittra miner.😉

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: