Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 3879 ggr
JazzBass
2014-09-15 09:58

Sotvaxskivling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket erfarenhet av denna svamp har ni? Det är en ny bekantskap för mig, som jag dock varit intresserad av att prova länge. Den verkar inte vara jättevanlig, eller så är den bara lite svår att upptäcka, men jag hittade i alla fall förra veckan några exemplar när jag var ute i skogen i onsdags samt igår söndag.

De jag plockade i onsdags torkade jag, eller rättare sagt de få av dem som inte var maskätna. De jag hittade igår, huvudsakligen mycket stora exemplar, fick jag tyvärr kassera allihop av samma orsak. Synd, för jag skulle vilja fylla på burken jag lade de torkade exemplaren i. Det doftar väldigt gott i den, men jag har knappt ens så mycket att det räcker till en sats svampsås.

Vad tycker ni om den här svampen och vad brukar ni göra med den? Är hyfsat säker på att det är just sotvaxskivlingar jag hittat, det verkar inte heller finnas så många arter man kan förväxla den med, kanske närmast den mycket ovanliga streckvaxskivlingen, som klassas som oätlig men lär inte ändå vara giftig.  Bilden är på svampen jag plockade i onsdags.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TinaNordberg
2014-09-15 15:24
#1

Stämmer bra med sotvaxing, en riktigt god svamp som man sällan lyckas

hitta oangripna. jag tycker de är godast bara smörstekt med lite salt.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
2014-09-15 20:07
#2

Tack för bekräftelsen! Man är alltid en liten gnutta osäker med nya arter även om alla signalement stämmer. Synd om de så ofta är angripna, får försöka hitta mindre exemplar istället. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

stocken62
2014-09-16 12:46
#3

Den är verkligen god, plockade en hel bärkasse igår,helt otroligt har letat länge efter den i skogen. Jag tror dess bruna ovansida gör den svår att upptäcka, jag provade och frysa in den direkt utan förvällning, hoppas det funkar. men som du sa, många är maskätna, även fast dom ser fina ut. Mvh stefan

Upp till toppen
Annons: