Annons:
Etikett04-vanliga-matsvampar
Läst 2637 ggr
JazzBass
9/14/14, 8:40 PM

Fårticka!

Råkade hitta ganska mycket av denna svamp idag. Har aldrig tidigare hittat eller plockat fårticka (den verkar rätt ovanlig där jag vanligtvis plockar svamp) så det var med en viss skepticism jag bar hem dom i korgen. För att försäkra mig om att det inte var brödticka stekte jag en bit av en av tickorna i smör (tyvärr orkade jag inte ta fram gjutjärnspannan), och såg att den gulnade som den skulle. Saltade lite och smakade. Gott!!! Riktigt bra konsistens också.👍

När jag var liten minns jag att pappa i nåt skede sagt att han inte var nåt vidare förtjust i fårticka. Kallade den besk. Det har gjort mig rätt ointresserad av svampen. Men jag undrar nu om han inte blandat med brödtickan, för denna var ju faktiskt riktigt bra. Inte alls besk på nåt vis trots att de flesta exemplaren jag tog var ca 15cm i diameter.

Efter lite avvägningar beslöt jag förvälla svampen och frysa in den i sin egen lag. Det blev en hel 5-liters kastrull med  färsk svamp i lagom bitar, och 6 st 0,3l frysburkar förvälld svamp. Tänker att det är bara att tina och dränera, så har man stekfärdig svamp sen att använda. En portion svamp sparade jag dock och stekte upp till ett par varma smörgåsar med lite rucolasallad ovanpå.

Jag ska definitivt inte ignorera den här fina matsvampen i fortsättningen! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
maimiti
9/14/14, 8:54 PM
#1

Jag kommer inte ens ihåg hur Fårticka smakar. Minns att vi plockade den när jag var barn men har inte hittat den på åratal… funderar på om jag numer bor på fel breddgrader. Om inte minnet helt sviker mig så var det en av mina föräldrars favoriter, jämte Trattkantareller. Som jag minns är Fårtickan än kraftig och "matig" svamp så den borde funka bra som k*ttersättning i grytor och pyttipanna.

TinaNordberg
9/14/14, 10:56 PM
#2

Inte heller dumt att panera och steka stora förvällda bitar. Bör förvällas för att de krymper vid stekning och då trillar paneringen av.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
9/15/14, 8:21 AM
#3

#1 - Ser svampen mer som komplement och/eller smakgivare än ersättning, då den knappt innehåller någon väsentlig mängd av vare sig protein, fett eller kolhydrater som sådan. Men den absorberar i alla fall fett bra vid tillagningen, så säkert borde det ju funka som köttersättning om man t.ex. mal svampen och blandar i nånting proteinrikt, t.ex. ekologiskt hampaproteinpulver och nåt lämpligt bindemedel, och formar till biffar. Personligen gissar jag dock att jag föredrar svampen som sådan i t.ex. en gräddig viltgryta, serverad med en god sallad och lite rårörd lingonsylt. 😛

#2 - Tack för tipset, har läst det också på andra ställen. Delade svampen i medelstora bitar som borde gå att panera och steka lite som köttbullar, fast plattare sådana. Borde också gå att doppa de förvällda bitarna i frityrsmet och fritera, som dom brukar göra på asiatiska restauranger med kyckling och jätteräkor. Har på känn att det skulle bli riktigt gott det med. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: