Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 8518 ggr
Thistle
9/6/14, 4:39 PM

soppar (hjälp med att identifiera)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag är inte superbra på svamp men tror mig ha ett hum om vilka soppar som är ätliga. Nu har jag kollat runt lite på nätet efter svampplockningen och är orolig för att jag kanske har plockat någon svamp som inte är bra eller till och med giftig, t.ex eldsopp eller djävulssopp. Jag tror att jag överdriver lite egentligen men tänkte höra mig för för säkerhets skull. Kom på idén att jag skulle ta bilderna efter att svampen var rensad. På första bilden kan jag identifiera karljohan och tegelsopp, tror jag. Någon som ser något giftigt där?

Annons:
Thistle
9/6/14, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I skålen tror jag det är smörsopp och den är jag inte alls säker på, den var inte alls slemmig när den plockades men blev det i efterhand.

VildaVittra
9/6/14, 5:39 PM
#2

Har du inte plockat sådana här:

Så har du inte fått med någon eldsopp eller djävulssopp.

Bild två skulle jag gissa på grynsopp istället (som små gryn/pärlor undertill på rören). Men oavsett så ska de båda rensas på hattens "hud".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Thistle
9/7/14, 8:42 AM
#3

Tack för ditt svar. Jag har inte plockat någon av svamparna på bilden. Jag vet bara inte hur jag ska tänka. Å ena sidan är det soppar jag har plockat och det värsta som kan hända är väl att  såsen jag vill göra kommer att smaka dåligt om någon oätlig svamp finns med. Å andra sidan ska man väl egentligen inte äta svamp man inte är säker på.

Taggeman
9/7/14, 10:18 AM
#4

Det finns en sopp som är lite lurig o det är gallsopp. Den är svagt rosa färgad undertill som kan förstöra ett helt svampkok. Plockar  man en som man är osäker på kan man bryta av en bit o ta ett smakprov smakar det illa om den så är det bara att kasta.  http://www.svampguiden.com/art.asp?art=tylopilus_felleus

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

TjockaBerta
9/8/14, 10:07 AM
#5

Om jag får hänga på här i tråden.

Har jag förstått rätt att om man plockar svamp som ser ut som Karl Johan kan man inte plocka något som är giftigt? De förväxlingssvampar som finns är också ätliga?

Så alla bruna soppar med gula eller vita rör och nät på foten går att äta?

>>>Malum domesticum<<<

Taggeman
9/8/14, 10:17 AM
#6

#5 Kolla länken på gallsopp den soppen är en slamkrypare i svampkorgen. Ser ut som en liten karljohan. Är man inte van så kan den ställa till det för svampletaren.

Dom allra flesta sopparna går att plocka undvik såna som är röda undertill och så gallsoppen som kan va väldigt svagt rusa under.   http://plockasvamp.com/2013/july/gallsopp-eller-karl-johan.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
TjockaBerta
9/8/14, 11:09 AM
#7

#6 

Då ska jag kolla det rosa mera noga men man kan smaka en liten bit om man är osäker. Huvudsaken är att den inte är god men giftig. 😉

>>>Malum domesticum<<<

Gronstedt
9/12/14, 9:29 AM
#8

#6: Fast blodsopp är inte dum - rören är röda undertill  men blir snabbt mörkblå eller nästan svarta när man rör vid dem, och inne bland rören är det gult.

Gia91an
9/12/14, 11:32 AM
#9

TS. Vi var lika oroliga för dig för ett tag sen, vi är ändå erfarna svampplockare och hade plockat soppar. Och så läste vi om gallsopp och blev jätteoroliga. Så det slutade med att mamma rensade och jag smakade. Funkade bra och inte var det någon gallsopp där inte. Sen EFTER fick jag reda på att gallsopp blir rödaktig i skärytan. Så den är enkel att se ändå!

TinaNordberg
9/12/14, 12:47 PM
#10

Gallsopp kan rodna på snittytan, inte alltid  , så lita inte på att den ska göra det.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Gia91an
9/12/14, 1:01 PM
#11

aha, det stod alltid på den sidan jag läste, men jag smakade alla i vilket fall ;)

Upp till toppen
Annons: