Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 1792 ggr
Wellcraft
9/4/14, 11:58 AM

Ingen svamp!

Japp jag har beslutat mig för att från och med använda naturens förråd mer, istället för att köpa mycket.
Så då är ju svampplockning givet, jag bor precis bredvid en skog och jag vet exakt alla hemliga (stora) ställen där ingen går.
MEN, det finns ingen svamp!
Var ute i de ödsliga markerna för någon vecka sedan och hittade en lammticka, en liten brunsopp och en oidentfierad brun liten svamp.
Det var det enda som hittades, jag förstår att man ska ha tålamod men går man runt i 2 & en halv timme och enbart hittar tre små svampar så blir man lite less.
Det värsta är att i stan växer det svampar för fulla muggar så det är knappast fel på vädret, det här ändå regnat en del här i Augusti.

Så, vad tror ni det beror på, är det dåligt svampår i år?
Är det bara att kämpa vidare kanske? 

Bor f.ö i norrköping.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[Ztevo]
9/4/14, 12:15 PM
#1

Det finns en svampklubb i Norrköping.

http://svampklubben.org/boletustraffar.html

TinaNordberg
9/4/14, 12:16 PM
#2

Det är väldigt ojämt med svamp i landet just nu. På en del platser finns soppar som aldrig förr. Det har ju verkligen regnat lokalt. Varför det inte finns svamp i din skog kan jag inte svara på, annat än för lite regn. Vet du det brukar vara en svampskog?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Anders 50
9/4/14, 10:00 PM
#3

Nu är det ju inte självklart att alla ska finna svamp så fort man går ut i skogen.  I förrgår var det ett par här i gärdet som gick omkring med en tom svampkorg hela kvällen, men i går gick jag en runda i samma område och plockade ca 10 liter kantareller.

Så ge inte upp, fortsätt leta, och gå med solen i ryggen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: