Annons:
Etikett13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 3005 ggr
JazzBass
2014-09-04 09:02

Torkat svamp fel

Hej,

På fredag förra veckan var jag hos svärföräldrarna och plockade en del stensoppar som jag beslöt torka. Skivade upp svamparna (med allt annat än millimeterprecision), lade dem på plåtar som svärfar förde till pannrummet för att torka.

På söndag morgon gick vi efter svamparna, men de kändes inte alls tillräckligt torra då ännu varvid jag lade in dem i deras varmluftsugn istället då vi hade lite bråttom därifrån. Nu till det som föranledde detta inlägg: Jag ställde temperaturen på ca 70-80 grader, på tok för högt av vad jag förstått då jag efteråt googlat lite på svamptorkning. Jag tog ut dem efter ca 1h när de var riktigt torra, men de hade mörknat något och det doftade kraftigt av svamp i huset efter torkningen.

De verkar smaka okej, men jag har inte tillrett nånting med enbart dessa ännu. Frågan jag har är nu främst är om svamparna kan ha tagit skada på något vis av den höga torktemperaturen? Tycker de doftar gott i alla fall, och kan gott och väl tänka mig att använda dem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TinaNordberg
2014-09-04 12:26
#1

Håller med om att det var på tok för varmt. Sampen har ju inte blivit farlig på något sätt om de har torkat. Jag skulle provsmaka, smakar det gott är det ju ok. Du hade tur att de torkade, vid för hög värme brukar svampen bli som kokt. Dina svampar var nog redan ganska torra.

När jag eftertorkar i ugnen  sätter jag på det lägsta som går sedan luckan på glänt.

Du skrev att du lade svampen på plåtar, de bör ligga på något luftigare ett tidningspappre mellan eller hushållspapper om du inte kan fixa något finmaskigt nät. Ett bit myggnät i en gammal trådkorg från garderob fungerar bra. I ugnen hushållspapper under.

Lycka till

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JazzBass
2014-09-04 12:45
#2

Tack för svaret! 🙂

De blev riktigt torra och doftar angenämt, så troligtvis är de då helt användbara. Lade några direkt som extra smakgivare i en gräddig svampsås på andra soppar, och de smakade bra då, så något större fel verkar de inte drabbats av i alla fall. Ska prova göra en svampsås ikväll på enbart dessa, och se hur det blir.

Ja, jag märkte att det var ett misstag att lägga dem rakt på plåtarna, inte bara för själva torkningen, utan för att de också fastnade lite i plåtarna så de blev svåra att få bort. Svärföräldrarna är dock inga svampmänniskor, och hade inget lämpligt underlag direkt "på lager" för svamptorkning. Jag som novis tänkte inte heller på att lägga dem på nåt annat. Tack för tipsen om torkning! Får göra lite ramar med myggnät så jag har för framtida behov. Eller investera i en svamptork. Och så får jag vara noggrannare då jag skivar upp svampen i fortsättningen så de torkar jämnt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Taggeman
2014-09-04 15:40
#3

Myggnäts ramar är perfekt, nu på hösten när det är kallt i stugan har jag fixat till det så att jag kan hänga dom här myggnäten ovanför kaminen. Sen är det bara att fylla på fullt med svamp. Att torka trattkantareller o man eldar på lite med kaminen då o då så brukar dom torka på 2 dar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JazzBass
2014-10-14 10:14
#4

Lyfter upp tråden, då jag tänkte tipsa om en mycket bra artikel i senaste (?) numret av tidningen "Äkta mat", som handlade just om svamptorkning och tillredning av torkad svamp. Den gick ganska djupt in i ämnet (trots att författaren påstod att hon bara skrapat lite på ytan) och jag lärde mig mycket nytt, om hur t.ex. olika temperaturer på både torkluft och blötläggningsvatten påverkar smaken. Rekommenderar den varmt!

Jag köpte tidningen för en dryg vecka sedan men kom inte på att tipsa om den tidigare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2014-10-19 12:13
#5

Om man lägger på hushållspapper så torkar de nog fast i pappret. Bättre med tidningspapper eller smörpapper. Och man får röra om ofta om man torkar i ugn.

JazzBass
2014-10-19 14:57
#6

Jag valde hushållspapper då jag tänkte att det är luftigare och borde försnabba torkningen. Hade inget problem med att svampen skulle fastna på det. Men nu har jag dock gjort en myggnätsram som funkar fint. Dom allra minsta trattisarna fastnade lite i hålen men annars funkade det fint. Ikväll blir det att lägga en femliterssats svart trumpetsvamp på det. Namnam… :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: