Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 2541 ggr
Ulla
2014-08-30 22:55

Äter du svamp som du blir bjuden på?

Med anledning av de nu aktuella fallen av svampförgiftning. Jag bodde förut granne med ett äldre par som berättade att de en gång  blivit bjudna på vit flugsvamp. Som tur var så misstänkte de att något var på tok, så de kom under vård innan det var för sent. Men efter det åt de aldrig några andra svampar än kantareller.

Själv är jag väldigt försiktig. Det är i stort sett bara några som jag varit ute i skogen med som jag litar på. 

Hur är det med dig? Äter du hemplockad svamp som du blir bjuden på?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2014-08-31 11:28
#1

Jag ser att de flesta verkar vara litet rädda för att äta svamp som de själva inte har kollat. Undrar om resultatet blir annorlunda om fler svarar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

CelsiusT
2014-08-31 17:18
#2

Beror ju på vilken sorts svamp det är dom plockat och om jag får se den innan den tillagas eller inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tant Grön
2014-08-31 17:44
#3

Äter bara svamp som jag själv plockat.

JazzBass
2014-09-04 09:30
#4

Det händer så sällan att jag blir bjuden på egenplockad svamp att jag inte ens reflekterat över saken, så jag svarade "vill bara titta". Har ännu inte stött på någon som tillrett svampar de inte känner till, utan alla som bjudit på svamp har jag utan tvekan kunnat lita på. Att inte tillreda (eller ens plocka) svamp man inte känner till med säkerhet är så väl rotat i min närmaste bekantskapskrets/släkt att risken för att bli bjuden på giftsvamp i det närmaste är obefintlig.

Skulle nån bjuda på exempelvis egenplockade champinjoner skulle jag kanske bli lite mer tveksam, eftersom champinjoner är så pass sällsynta arter i de områden jag rör mig i. Det beror nog på vem som plockat dem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Wellcraft
2014-09-04 11:52
#5

Bara blivit bjuden på kantareller och dem äter jag för glatta livet 😃
Skulle jag bli bjuden på annan svamp så beror det helt på vem det är som bjuder.
Känner ett par som i stort sett är uppvuxna på landet med svampplockning om höstarna och dessa skulle jag lita på, men det är dem enda.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Sabina]
2014-09-05 19:37
#6

De jag känner som plockar annan svamp än kantareller är personer med lång erfarenhet och som är duktiga på svampar så jag vågar äta den svampen. Hade det inte varit så , hade jag nog varit desto mer tveksam till att äta svampen.

Annons:
[MikaelaR]
2014-09-05 20:31
#7

Finns ju även erfarna svamp-plockare som plockat fel 😐

Jag äter inte svamp alls, förutom Quorn som är en vegetarisk ersättning för kött typ :)

Grace2009
2014-09-06 17:05
#8

#7 lite OT, men quorn är väl inte gjort av svamp i den bemärkelsen vi tänker på här? Är det inte bara protein utvunnet ur en speciell mögelsvamp? Inget jag är säker på dock.

Lilolizeit
2014-09-06 17:09
#9

Jag äter för glatta livet här. Jag utgår från att de som plockar och tillagar vet vad de gör. Får ofta från svärföräldrarna, de plockar mest kantareller, men nu senast fick vi mängder av karl-johan. :) Mums.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[MikaelaR]
2014-09-06 17:15
#10

#8 Ah de har du rätt i, vad spelar det för roll? det var därför jag skrev att jag inte äter svamp men ville vara väldigt korrekt så jag nämnde quorn ändå.

[MikaelaR]
2014-09-06 17:16
#11

En  kvinna som var en väldigt erfaren svampplockare i den staden jag bor i som plockat samma trygga svampar som hon alltid gjort råkade till slut plocka fel och dog hon trodde verkligen att hon plockat rätt, jättetråkigt 😕

Grace2009
2014-09-06 17:23
#12

#10 ah, det spelar ingen roll, men jag var nyfiken. Hade ju kunnat vara att quorn var gjord av någon annan svamp så jag hade lärt mig något nytt här. Jag äter inte sådana produkter så jag är dålig påläst om dem. 

#11 Tyvärr kan man ha otur med mycket :( Men jag skulle inte avstå svamp pga risken att bli dålig/dö av dem. I min värld är de alldeles för goda för att avstås ifrån, bättre att försöka vara försiktig för att i alla fall minimera riskerna.

[MikaelaR]
2014-09-06 17:35
#13

#12 okej då förstår jag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: