Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 2264 ggr
Ulla
8/24/14, 6:38 PM

Trevlig svamptur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute på svamptur i skogen idag - den första för i år. Var beredd på en massa karljohansvampar efter alla rapporter man fått, men hittade inte så många sådana. Men det var nästan roligare att komma hem med så många olika sorters svampar. Jag plockade kantareller, karljohan, aspsopp, flera olika sorters kremlor, svart trumpet, citrongul slemskivling, rynkad tofsskivling, smörsopp, blodriska och fårticka.

Det är alltid roligt att plocka svamp. Känns som man är ute på skattjakt -  mera så än när man plockar bär.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
*~HamsterHamster~*
8/24/14, 7:03 PM
#1

idag blev det till med en super svamptur för oss med, 

32 kilo Karljohansvamp och tre kilo kantareller :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Ulla
8/25/14, 10:21 AM
#2

Oj, så mycket! Orkar du ta hand om allt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Honestyisdead
8/26/14, 10:53 PM
#3

#1 32kg?? Hur bar ni på det? 

Ts Härligt med så blandad svamp :)

TinaNordberg
8/27/14, 1:33 AM
#4

# 1 Rent, snyggt, grovrensat i korgen, så ska det se ut.

Tycker jag kan se smörsopp, vill bara påminna om att dra av hatthuden före tillagning, så blir det inte slemmigt i stekpappan.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Tant Grön
8/27/14, 5:22 PM
#5

Var ute igår och hittade förutom kantareller mängder med karl johan och brunsopp. Så gott som ingen mask 😃 Stod till 3 i natt och rensade. 😴

*~HamsterHamster~*
8/27/14, 5:24 PM
#6

och det blir mer och mer varje dag, våran frys som står i utehuset är nästan fullden inne i huset är också fullproppad med karljohansvamp.  kan visa bild på gårdagens svamptur. vi plockade i nån timme.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Tant Grön
8/27/14, 5:51 PM
#7

#6 Jag torkade det mesta av sopparna.

Honestyisdead
8/27/14, 5:58 PM
#8

#6 Vill du inte svara på min fråga i #3?

*~HamsterHamster~*
8/27/14, 8:06 PM
#9

#8 oj. tolkningsfel på frågan förlåt. trodde att "bar" var "bra" x), hur läser jag egentligen. jag trodde det stod "hur bra har ni det" för att svara på frågan. Tvättkorg nånannan korg. plastpåsar och en träkorg, sedan åkte vi med bilen och fick bära in allt en och en. har bild på gårdagens, men jag trodde bilderna försvann, men nej det var fel kamer a och hittar inte rätt kamera. bilderna kommer ikväll eller imorgon tror jag. Förlåt😕

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Ulla
8/29/14, 9:13 PM
#10

Var ute idag igen. Nu hittade jag alla de karljohansvampar som hade gömt sig förra gången jag var ute. Trattkantareller och gul trumpet har också börjat titta fram, men är fortfarande för små för att ta. Det ser ut som om det blir många sådana i år.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

TinaNordberg
8/30/14, 10:57 AM
#11

Trevligt att höra alla rapporter.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Ulla
8/30/14, 10:07 PM
#12

Och  trevligt att få respons på det man skriver.😃Tack för uppmuntrande ord!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: