Annons:
Etikett09-svampbilder
Läst 2430 ggr
Gia91an
8/18/14, 9:36 PM

Vad är detta?

Hittade denna idag, med massor till bredvid. Ätbar? Luktar jättegott!

Annons:
Gia91an
8/18/14, 9:38 PM
Gia91an
8/18/14, 9:39 PM
#2

Ingen kantarell, obviously, inte taggsvamp. ingen skivling eller sopp. Hård i köttet, växte vid en bok.

Tant Grön
8/18/14, 9:43 PM
#3

Kan det vara fårticka eller brödticka? Jag är ingen svampexpert och har aldrig sett dom i verkligheten.  Kom bara att tänka på dom.

Gia91an
8/18/14, 9:47 PM
#4

Brödticka känns ganska likt, skall läsa lite mer. :D

Tant Grön
8/18/14, 9:52 PM
#5

Men ät den inte om du inte är 100 % säker. 🤢 Jag är som sagt ingen expert. 😃

Gia91an
8/18/14, 9:59 PM
#6

nope ingen brödticka heller. Har nu skurit ett tvärsnitt i den, definitivt ingen skivling, eller sopp. Helt slät.

Annons:
TinaNordberg
8/19/14, 10:41 AM
#7

Kan du ordna en bild tagen lite närmare och undersidan med?

Sett så här ser det för mig ut som redan föreslagits brödticka.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

tlover
8/19/14, 9:03 PM
#8

Brödtickan har inte skivor eller rör på samma sätt som soppar. Jag tror det räknas som rör det den har men det är bara som ca 1 mm tjockt (edit kom på att rörlagret var en annan färg än vad jag kom ihåg först).

(Nu kan jag ha missförstått dig helt däremot. Som jag förstår det du skrev så tror du att en brödticka är en skivling eller sopp vilket dom inte är.)

Jag plockar både fårticka och brödticka årligen (mina favoritsvampar) och det skulle kunna vara brödticka (fårticka är inte så gul).

Brödticka ska man däremot inte äta stora exemplar av för dom börjar då smaka illa, vissa räknar dom helt till oätliga svampar men dom är inte giftiga utan kan bara smaka lite illa.

Däremot tycker jag den ser lite för "rund" ut för att vara brödticka.

edit: hittade en sida med en bra bild på brödticka http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Albatrellus_confluens

l'm back

Gia91an
8/20/14, 11:16 AM
#9

8# Nejnej, jag tror inte att tickor är en sopp eller skivling. ;) 

Jag har slängt exemplaret nu, har studerat massor av bilder och konstaterat att jag tror att det inte är en brödticka. Brödtickorna är nämligen vita under, och denna är genomträngande gul som en kantarell överallt. Och precis som du säger är den lite för rund för att vara en brödticka. 

Men sen samtidigt är det lite som pekar på att det var en brödticka, den bliv grön i kanterna när jag skurit i den. Sen var den lite udda, för den luktade gott i skogen, och när vi skar i den hemma började den lukta sämre. 

Jag funderar på om det kan vara så att detta är ett ungt exemplar som inte fått bre ut sina hattar än, och det var därför den är så konstig. Jag tog ju kort på en av de små klasarna, och tog hem den. Men borde tagit kort på de stora klasarna också!

tlover
8/20/14, 3:56 PM
#10

#9 brödticka kan vara gul ish färgade under men jag tror jag sett det främst på äldre exemplar om jag minns rätt (har inte hunnit plocka nån i år än så länge)

l'm back

Gia91an
8/21/14, 12:18 AM
#11

10#  Men det är konstigt, för det var både stora och små exemplar… :(

tlover
8/21/14, 8:30 AM
#12

#11 Ok det verkar ju vara mindre och mindre chans att det skulle vara brödticka.

l'm back

Gia91an
8/22/14, 9:15 PM
#13

13# jo jag tycker det med. sen luktade den gott i skogen, när vi skar i den började den lukta dåligt… hmmm

Annons:
Upp till toppen
Annons: