Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 8810 ggr
DesK
8/11/10, 8:33 PM

Hur identifierar man svamp?

Kanske är detta en dum fråga, men jag undrar kort och gott hur man bär sig åt för att identifiera en svamp? Jag ser ofta svamp i skogen, men vågar bara plocka vanlig gul kantarell och trattkantarell. Tycker inte att de övriga svamparna man ser ser likadana ut som de som finns i svampböckerna Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
korseett
8/11/10, 10:33 PM
[marion69]
8/12/10, 12:48 AM
#2

tack korseett :)

Det finns alltså en artikel om hur man identifierar svamp. Den heter

ATT PLOCKA RÄTT.

Ulla
8/12/10, 2:36 AM
#3

Det finns ett bra råd till - följ med någon som kan. Jag lärde mig av min granne genom att hänga med henne ut i skogen. Eftersom jag såg hur noga hon är med att allt ska stämma så litade jag på hennes råd. Inget foto går upp mot att hålla i en riktig svamp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Åsa S
8/12/10, 3:33 PM
#4

På svampguiden kan man även hitta en nyckel, man kan svara på en massa ja och nej frågor och får sedan upp förslag på vad det kan vara. Själv kör jag dock enbart på säkra kort som jag vet vad det är, inga chansningar.

[marion69]
8/12/10, 4:30 PM
#5

Jag pastar in här också..

1. Se till att få med hela svampen så att alla kännetecken, som tex slida (strumpa) vid fotbasen följer med.

2. Vänd alltid på svampen och studera hattens undersida.

Om den har åsar eller rynkor som kantareller så kan man jämföra direkt med bilderna och beskrivningarna i svampboken.

Har den taggar så hör den till taggsvamp.

Har den rör kan den vara en sopp eller en ticka.

Har den skivor, så kan den tillhöra många olika grupper såsom kremlor, riskor, musseroner, fjällskivlingar, flugsvampar, champinjoner, eller spindelskivlingar.

3. Iaktta svampens färg, storlek och form.

4. Registrera om svampen har en ring eller slida, fjäll, eller spindelvävslika trådar på hatt eller fot.

5.Var uppmärksam på om svampens kött ändrar färg vid snitt, beröring eller om det sipprar fram någon saft som hos riskor.

6. känn efter om svampen har någon speciell lukt. Känns bäst under hatten. Smaka gärna på svampen. Är den mild eller skarp? Tugga en stund, men spotta ut ordenligt efteråt.

7. Notera svampens växtplats.

8. Notera även svampens växtsätt. Svampar kan växa i tuvor, täta grupper eller ensamma i kroklinjer eller i ringar, på träd, stubbar eller rötter.

9.Undvik vita eller gröna svampar med vita skivor som hos giftiga flugsvampar, och bruna svampar med bruna skivor som hos giftiga spindelskivlingar.

10. Ät aldrig en svamp som du inte är 100% säker på.

DesK
8/12/10, 7:32 PM
#6

Tack för alla fina tips och länken Glad Det är just punkten 10 som alltid ställer till det för mig Obestämd Tyvärr har jag aldrig blivit bekant med någon svampplockare, så därför får jag försöka själv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
t.larsson@tele2.se
8/20/14, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har denna svamp i rabatterna i trädgården. Vad kan det vara. Ser ut som en stor champinion.

korseett
8/20/14, 6:49 PM
#8

Rosa skivor brukar vara champinjon. Hade sådana varje år vid mitt förra hus. Växte gärna i ring med.

Ulla
8/20/14, 7:20 PM
#9

Ett tips till - lär dig några svampar som inte har några  dubbelgångare, åtminstone inga som är giftiga. Om du tar fel så kanske det smakar pyton, men du lär inte dö av förgiftning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

TinaNordberg
8/21/14, 12:51 AM
#10

Var bor du DesK ?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

DesK
8/21/14, 10:15 AM
#11

Tina, jag bor i Göteborg

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TinaNordberg
8/21/14, 12:10 PM
#12

Ja, då blir det för långt, jag bor i Kolsva, Västmanland.

Varför inte göra en förfrågan på Svampguiden, där finns massor med trevligt o kunnigt folk. Har du tur bor någon nära dig som kan göra dig sällskap i markerna.

http://www.svampguiden.com

Å du, det är  lika viktigt att lära sig de giftiga arterna.

Lycka till

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

DesK
8/21/14, 7:14 PM
#13

Länken fungerar tyvärr inte

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Taggeman
8/25/14, 7:46 PM
#14

Jag tog bort forum i länken så nu fungerar den.  Sen klickar du dig in i forum för att komma rätt  http://www.svampguiden.com/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
8/26/14, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här en svamp som luktar lik heter stinksvamp. Det luktar riktigt illa runt omkring den här o det gör att flugor kommer till den o för sporerna vidare. Ej ätlig. 🤢

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JazzBass
9/4/14, 10:14 AM
#16

Ett bra sätt att börja tycker jag är att lära sig några få lätta arter som inte förväxlas så lätt, och leta efter endast dessa. Kanske också att plocka med sig lite såna svampar man inte är 100% säker på, och granska dem noggrannare hemma.

Är själv inte speciellt kunnig om svampar ännu men följande tycker jag är lätta att känna igen och plockar gärna:

  • Kantarell (inkl. blek kantarell)

  • Trattkantarell och gul trumpetsvamp

  • Svart trumpetsvamp (svår att upptäcka och relativt sällsynt, men supergod)

  • Blek taggsvamp och rödgul taggsvamp

  • Karl-Johan och andra stensoppar

  • Smörsopp

  • Tegelsopp

Dessutom kan jag identifiera riskor och kremlor och några andra arter/huvudgrupper av ätliga svampar, men plockar än så länge inte dessa, åtminstone inte regelbundet. Några arter som t.ex. fjällskivlingar och champinjoner är även mycket sällsynta i mina trakter. Har plockat lite blodriska nån gång då den är lätt att känna igen och finns i ganska stora mängder i skogen invid mina föräldrars hem, men inte riktigt vetat hur man borde tillreda den. Skäggriska är också lätt att identifiera. Kremlor har jag hittills inte plockat alls då jag inte kunnat underarterna, men jag förstått att de är ätliga om de har mild smak då man tuggar på dem.

Soppar har jag precis nyligen fått upp ögonen för. Det är ju ett rätt säkert svampsläkte även om man inte känner till exakt vad det är för art. Tidigare tyckte jag soppar var mest bara slemmiga och konstiga i konsistensen, men gjorde väldigt goda varma smörgåsar samt svampsås förra helgen som ändrade på min syn på dessa. Blandade hälften smörsopp (små exemplar enbart) och hälften strävsopp (mest tegelsopp, men även några andra strävsoppar, tror det var fråga om björksopp och brun aspsopp. Alla strävsoppar är ätliga), som jag stekte i rikligt med smör och lade på smörgåsar med lite mosad och finhackad vitlök och lite (bara lite) ost ovanpå. Blev riktigt gott som sagt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: