Annons:
Etikett04-vanliga-matsvampar
Läst 18184 ggr
[marion69]
2010-09-08 17:44

Taggsvamp

Vilka svampar brukar ni ha att dryga ut med taggsvamp?

Har ni några fler ideer med taggsvamp?

Jag har nämligen hittat en hel del taggsvamp idag.

Annons:
janehellen80
2010-09-08 19:54
#1

Har aldrig plockat taggsvamp … kanske skulle ge mig ut å leta efter det ;)

vill oxå ha ideer vad man kan göra med den …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

TinaNordberg
2010-09-08 21:56
#2

Jag gillar att marinera taggsvamp.

Först kokar jag svampen en liten stund i saltat vatten.

Låter det svalna.

Blandar marinad av olivolja och goda kryddor. Rosèpeppar är superbt. Vitlök åker med av bara farten.

Rödlök passar åxå.

Tar 1 del vinäger och 2 delar olja, liten gnutta socker.

Bör stå till nästa dag.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

MaMaMade
2010-09-08 22:12
#3

Hmm, taggarna trillar verkligen lätt av…har fulla köksgolvet nu! Tror det lutar åt att förvälla o ha som sås till morgondagens karréstek. Men det fanns *massor* där jag var o plockade idag så jag ska testa ditt recept Tina, gillar rosépeppar! Vad passar det bäst till?

[marion69]
2010-09-08 23:27
#4

Måste man koka/förvälla taggsvamp? Är dom lite giftiga eller? (för jag har ätit bara stekt taggsvamp idag)

Det låter gott att marinera! Man kanske även kan marinera och konservera i glasburk o ha i kylen.

TinaNordberg
2010-09-09 00:40
#5

Marinerad svamp gott till plockmat, på mackan till kötträtter.

Eller bara stå med en gaffel  ihanden o mumsa i sig dirrekt från burken.Oskyldig

Det går alldeles utmärkt att spara en vecka kan jag tänka mig.

Man kan ju spara färdigkokt i frysen, ta fram o marinera efter hand.

Marion, taggsvamp är inte giftiga då menar jag den bleka och den rödgula.

Kokar gör jag till marinering så det inte blir för hårdsmält.

Det går alldeles utmärkt att bara steka o mumsa i sig.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

SannaHolmgren
2010-09-09 08:53
#6

Jag ska testa syltade kantareller (har jag sagt i nån månad nu med inte gjort ännu) så marinerad taggsvamp kanske jag borde göra med av bara farten. Jag brukar annars ha den att blanda ut med kantareller, eller om jag hittar flera olika kantarell, trattisar, soppar, riskor…

Annons:
TinaNordberg
2010-09-09 12:14
#7

Håller med Sanna den är förträfflig som blandsvamp, och att dryga ut med.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Magi-cat
2010-09-11 15:30
#8

kan man torka den???


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Chestnut
2010-10-09 13:46
#9

Jag tänkte ta och förvälla och sedan frysa in mina tills vidare. Men marinera låter inte fel! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[marion69]
2010-10-09 16:53
#10

#8 jag har aldrig provat, men taggsvampen är egentligen rätt smaklös och kanske inte värd att torkas.

JazzBass
2014-09-08 10:04
#11

Gammal tråd, men tänkte lyfta upp den då taggsvamp, blek och brandgul, hör till mina favoriter. De har fastare konsistens än många andra vanliga matsvampar och är jättegoda som smörstekta med lite salt på. Häller man på lite grädde och steker lite lök med får man en god gräddig svampsås också. Jag brukar i övrigt förvälla dem och frysa in, och dessa går sedan bra att t.ex. använda som pizzafyllning. Om jag blandar dem med nån annan svamp brukar det vara vanliga kantareller.

Största nackdelen med taggsvamparna är främst att de är arbetsdrygt att rensa bort taggarna. De brandgula som anses lite sämre är lite tunnare och skörare än de bleka och går lätt sönder, men sett till smaken jag tycker lika mycket båda versionerna.

Såg stora mängder fjällig taggsvamp på ett ställe igår, men dem lät jag ligga kvar då den inte anses så bra. Har en gång plockat dessa och gjort svampmjöl av dem, men jag använde det aldrig. Borde man plocka på nytt och smaka på dem? De lär ha lite egendomlig smak. Brukar se dessa rätt ofta, och man skulle lätt få rätt stora mängder även om man lämnar de stora exemplaren.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

kigon
2014-09-08 19:19
#12

#11 Jag smörstekte rödgula taggsvampar med kantareller förra veckan, urgott! Dock så lät jag alla taggarna vara kvar, finns det någon anledning att man ska ta bort dem??

Ska ut och leta i helgen igen och hoppas hitta fler, då blir det svampmacka eller svampsås 😍 Hade aldrig ätit taggsvamp förut, men tyckte det smaka väldigt likt kantareller och var så gotttt 🤤

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Magi-cat
2014-09-08 19:23
#13

Det låter jättegott med blandad taggsvamp och kantarell!

Jag tror att det bara är för utseendets skull man rekommenderas ta bort taggarna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2014-09-08 19:28
#14

#12 - Visst är de goda! Angående taggarna har jag oftast hört att man ska ta bort dem då de påstås ge besk smak, medan jag på nåt annat håll läst att man absolut inte ska ta bort dem, för det är där smaken sitter. Själv har jag alltid skrapat bort dem, om inte svamparna varit väldigt små. Tänker mig att konsistensen kan bli konstig med en massa taggar med i maten, men det låter som att det inte var nåt du störde din nämnvärt på. Måste prova lämna kvar dem nästa gång tror jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

kigon
2014-09-08 20:45
#15

#14 Jag märkte inte av taggarna alls, de krympte ju ihop med stekningen och "försvann", så tänkte inte ens på det! Kritvit tallrik så vet att inga taggar lossnade heller 😉 Men vet inte hur det är med den bleka, den rödgula är ju lite mindre med taggarna så kanske var varför…

Tyckte det smakade precis som kantareller så märkte inte av något beskt som tur var 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

JazzBass
2014-09-08 21:24
#16

#15 - Ok, bra så! Skönt om man framöver skulle slippa det jobbiga arbetet med att putsa bort taggarna. 🙂

På de riktigt stora exemplaren tror jag dock att jag fortsättningsvis kommer skrapa bort dem, då de kan bli uppemot en centimeter långa om jag inte minns helt fel. Den bleka taggsvampen är ju större och robustare än den rödgula, så taggarna kanske blir för framträdande även efter tillagning på riktigt stora exemplar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gia91an
2014-09-12 11:28
#17

Jag tar alltid all taggsvamp i skogarna. Älskar den och den är perfekt att torka med alla kantareller. Taggarna tar jag aldrig bort utan de smakar lika gott som resten. 

Men jag torkar ju även all svamp medans många förväller. Främst för att få bort besk smak vad jag har förstått, men jag har inte upptäckt någon besk smak alls så. jag fortsätter att torka min svamp. Älskar det och håller på att bygga en egen återbrukad svamptork nu!

Upp till toppen
Annons: